۱۴۰۲-۰۸-۰۴

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از گزارش‌ها درباره «وضعیت وخیم» آرمیتا گراوند

VOAPNN

تصویری که وبسایت هه‌نگاو از آرمیتا گراوند منتشر کرده است

عفو بین‌الملل از گزارش رسانه‌های حکومتی و نزدیک به سپاه پاسداران در ایران درباره «وضعیت وخیم» آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، ابراز نگرانی کرد.

در شرایطی‌ ‌که نهادهای امنیتی هرگونه خبررسانی درباره وضعیت آرمیتا گراوند را شدیدا تحت کنترل خود قرار داده‌اند، برخی از رسانه‌های حکومتی ایران طی روزهای گذشته از «قطعی» بودن مرگ مغزی این نوجوان خبر دادند.

عفو بین‌الملل پیشتر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشرشده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره، آرمیتا گراوند روز ۹ مهر پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

این نهاد حقوق بشری روز چهارشنبه ۳ آبان با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی بار دیگر از جامعه بین‌المللی تقاضا کرد که از مقامات حکومت ایران بخواهند فورا به کمیته حقیقت‌یاب و دیگر کارشناسان مستقل سازمان ملل اجازه دهند با ورود به ایران درباره دلایل به اغما رفتن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله، در متروی تهران تحقیق به عمل آورد.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرده است که تمامی تصمیمات پزشکی مربوط به آرمیتا گراوند باید به وسیله متخصصان درمانی کاملا مستقل و والدینش گرفته شود و این تصمیمات نباید از سوی مقامات غیردرمانی شامل نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رد شده یا نادیده گرفته شوند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش اخیر خود با اشاره به این که از اخبار غم‌انگیز در رابطه با آرمیتا گراوند ۱۶ ساله به شدت ناراحت شده است، از جمهوری اسلامی ایران خواست که قوانین حجاب اجباری را فورا لغو کند.

جاوید رحمان همچنین با ابراز نگرانی درباره وضعیت حقوق زنان در ایران و با اشاره به صدور احکام حبس طولانی مدت برای معترضان به حجاب اجباری تاکید کرد: «زنان و دختران ایرانی در معرض آپارتاید جنسیتی و تبعیض قرار می‌گیرند و اقلیت‌های قومی با تبعیض و آزار و اذیت مواجه هستند.»

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...