۱۴۰۲-۰۷-۲۶

دو استاد دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شدند

VOAPNN

دانشگاه فردوسی مشهد.آرشیو

موج تعلیق و اخراج استادان دانشگاه‌های مختلف در ایران ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، مهشید گوهری کاخکی و مرسده اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شدند.

بر اساس متن مشترکی که این دو استاد روز یک‌شنبه ۲۳ مهر، منتشر کرده‌اند، دانشگاه فردوسی قطع همکاری با آنها را در هفته اول سال تحصیلی اعلام کرده است.

در این متن آمده است: «هنوز نخستین گام‌ها را برای رفتن به کلاس درس برنداشته بودیم، هنوز فرصت افروختن شعله آگاهی و خرد را نیافته بودیم که دوباره خبر قطع همکاری آمد.»

در این متن تاکید شده است که «بعد از قطع همکاری کامل دانشگاه فردوسی با ما در بهمن ماه گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان، این بار با پیگیری گروه ادبیات و گذشتن از هفت خان دانشگاه و دانشکده و گروه، ناباورانه دیدیم که قطع همکاری و تدریس ما تایید شد.»

این دو استاد اخراجی نوشته‌اند؛ «بهت ما بی‌دلیل نبود؛ درست در هفته اول کلاس ها، از هیات رئیسه دانشگاه فرمان می‌رسد و این‌چنین دوباره ما را از خانه خودمان، دانشگاه بیرون کردند.»

مهشید گوهری کاخکی، دکترای ادبیات و مدرس این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است و پیشتر از او چند کتاب از جمله «پایداری هویت ایرانی زیر سیطره مغول» منتشر شده بود.

مرسده اسلامی نیز دانش‌آموخته دکترای ادبیات و مدرس این رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است.

در روزهای گذشته نیز اخباری از اخراج علی اصغر خدایاری، استادیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران، آرمان ذاکری، استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس و جواد امامی، استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، منتشر شده بود.

حال با اخراج دو استاد دانشگاه فردوسی، به نظر می‌رسد که روند اخراج اساتید منتقد و مخالف از سوی حکومت جمهوری اسلامی ادامه دارد.

در این حال، فشارها در نظام آموزش عالی صرفا متوجه اساتید نیست و دانشجویان نیز با انواع فشارها و محدودیت‌ها مواجه شده اند.

در همین ارتباط، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز یکشنبه ۲۳ مهر، از افزایش فشارهای امنیتی بر دانشجویان دختر در دانشگاه‌های ایران خبر داد و نوشت: پس از موج احضارها، تعلیق و اخراج دانشجویان، دست‌کم ۲۰ تن از دانشجویان دختر در دانشگاه علامه تهران «نامه‌هایی بدون شماره و تاریخ از حراست» دریافت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این نامه‌ها حاوی «تهدید و ارعاب» دانشجویان به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری است.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این باره گزارش داد که این دانشجویان دختر، هنگام ورود به دانشکده از مامورین حراست نامه‌هایی دریافت کرده‌اند.

این نامه‌ها که در سربرگ رسمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشته شده‌اند، شماره نامه و تاریخ ندارند.

در این نامه‌ها به دانشجویان دختر اخطار داده شده است که «مقررات پوشش» را رعایت نکرده‌اند و در صورت تکرار، «با اختلالاتی در برنامه آموزشی خود» مواجه خواهند شد.

خبرنامه امیرکبیر نیز روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که کمتر از یک ماه از بازگشایی دانشگاه‌ها می گذرد اما برخوردها در فضای آکادمیک افزایش یافته است.

بر اساس اعلام این کانال خبری، در روزهای گذشته، گشت‌های چندنفره متشکل از نیروهای حراست و نیروهای لباس شخصی در سطح دانشگاه با دانشجویان برخوردهای جدی داشته‌اند.

خبرنامه امیرکبیر تاکید کرد که آزار و اذیت دانشجویان با پوشش غیراسلامی و مزاحمت برای آنها، بخشی از پروژه «اسلامی سازی دانشگاه‌ها» در ایران است.

با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها شاهد رویکرد جدید وزارت علوم در برخورد با مسائل مختلف از جمله حجاب بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها، همزمان با پیگیری تصویب نهایی لایحه «عفاف و حجاب»، فضای امنیتی بر محیط‌های آموزشی حاکم شده است.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...