۱۴۰۲-۰۷-۲۸

خشونت خانگی؛ قتل یک زن در بروجرد توسط همسرش

هه‌نگاو

خشونت خانگی؛ قتل یک زن در بروجرد توسط همسرش

یک زن حدودا ۴۵ ساله به نام خدیجه مقدسی، اهل بروجرد از توابع استان لرستان توسط شوهرش به شکل هولناکی به قتل رسیده است. فرد متهم مدعی شده که به اختلالات روانی مبتلا است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه یکشنبه ٢٣ مهر ماه ۱۴۰۲ (١۵ اکتبر ۲۰۲۳)، خدیجه مقدسی، ۴۵ ساله توسط همسر خود در یکی از محله‌های شهر بروجرد استان لرستان به قتل رسید.

به گفته شاهدان، همسر این زن قربانی خشونت خانگی ابتدا یک ضربه چاقو به ناحیه گردن وی وارد کرده و پس از گریختنش به داخل کوچه، بار دیگر سرش را به زمین کوبیده و در نهایت به قتل رسانده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که پیکر این زن قربانی خشونت خانوادگی روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در آرامستان دارالسلام بروجرد به خاک سپرده شده و همسر وی نیز توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.

گفته می‌شود همسر مقتول ادعا کرده که از بیماری اختلال روانی رنج می‌برد و شماری از نزدیکان او نیز، این ادعا را تایید کرده‌اند. هه‌نگاو به صورت مستقل قادر به تایید یا رد این مسئله نیست.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با احتساب این مورد، از روز ٧ مهر ماه تا ٢٤ مهر (١٧ روز)، دست‌کم ١۵ زن در شهرهای مختلف ایران توسط افراد نزدیک خانواده خود کشته شده‌اند که ۷ مورد آن با انگیزه ناموسی بوده است.

سیاست کلی کیفری جمهوری اسلامی در موضوع خشونت خانگی و زن‌کشی، حمایت از نظم مردسالاری است. این سیاست، با فقدان جرم‌انگاری خشونت خانگی و عدم تناسب جرم و مجازات در این زمینه، و همچنین عدم حمایت اجتماعی از زنان در برابر خشونت، منجر به رواج و عادی‌سازی جنایت علیه زنان شده است.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...