۱۴۰۲-۰۱-۱۸

بازداشت مجدد سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد

هه نگاو

بازداشت مجدد سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد

سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد و اهل قوچان، برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته به دلایل نامعلومی بازداشت شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ١۵ فروردین ماه ١٤٠٢ (٤ آوریل ٢٠٢٣) سکینه پروانه، زندانی سیاسی سابق کُرد پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت شد. تا زمان تنظیم این خبر اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت این زندانی سیاسی سابق کُرد در دسترس نیست.

وی در روز ۱۶ اسفند ١٤٠١، بار دیگر به دلایل نامعلوم در تهران توسط نیروهای حکومتی بازداشت و پس از چهار روز آزاد شد.

دو بازداشت متوالی سکینه پروانه پس از آن رو داده که وی شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، در حالی که چهارمین سال از دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد؛ مشمول عفو شده و از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شده بود.

هه‌نگاو به تازگی در گزارشی نوشت: سپاه پاسداران از حدود چهار سال قبل تمام مدارک سجلی سکینه پروانه را ضبط و علیرغم آزادی این زندانی سیاسی، کماکان مدارکش مسترد نگردیده و این امر موجب شده تا وی در تمشیت ابتدایی‌ترین امور زندگی نظیر اجاره مسکن، کار کردن، خرید سیمکارت تلفن همراه و… دچار مشکل و ناتوانی گردد.

این زندانی سیاسی در ١٨ بهمن ٩٨ توسط پلیس ترکیه از طریق مرز ماکو به نیروهای جمهوری اسلامی تحویل و متعاقباً در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته و به بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل شد.

سکینه پروانه روز یکشنبه ٢٨ اردیبهشت ٩٩، توسط شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران بدون برخورداری از حداقل‌های حقوق یک متهم در یک رسیدگی کیفری به تحمل ٥ سال حبس تعزیری و منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی به مدت دو سال محکوم شد.

در طول سالیان بازداشت، وی متناوباً به بازداشتگاهای اطلاعات ماکو، تهران، زندان اوین، زندان قرچک ورامین و قوچان منتقل و تحمل حبس کرده است. به دلیل شرایط دشوار ایجادی برای وی نامبرده چندین بار دست به اعتصاب غذاهای طولانی زده بود

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...