۱۴۰۱-۰۷-۳۰

نشست وزیران خارجه زن پانزده کشور جهان به میزبانی کانادا و سخنان شیرین عبادی

ایران‌اینترنشنال

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، اعلام کرد این کشور به تحریم مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی که در نقض حقوق بشر در ایران نقش دارند ادامه خواهد داد.

جولی روز پنجشنبه در نشست مجازی وزرای خارجه زن درباره خیزش سراسری ایران افزود که کشورهای حامی مردم‌سالاری وظیفه اخلاقی دارند از «زنان بسیار با شهامتی» که در خیابان‌های ایران تظاهرات می‌کنند حمایت کنند.

همچنین شیرین عبادی تنها زن ایرانی برنده جایزه نوبل صلح در این نشست گفت: «برای ۴۳ سال مردم خشم خود را فرو خوردند. برای ۴۳ سال، رژیم گوش خود را به خواسته‌های مردم بست و هر کس علیه رژیم حرف زد، یا زندانی و یا کشته شد یا به ناچار از کشور فرار کرد.»

در این نشست وزیران خارجه زن پانزده کشور جهان به میزبانی کانادا حضور داشتند و درباره «سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات در ایران» با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

پیشتر وزیر خارجه کانادا گفته بود هدف از این نشست، تاکید بر توقف هرگونه خشونت و آزار‌و‌اذیت علیه مردم ایران، به ویژه زنان است.

او تاکید کرد: «برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز جزو حقوق بشر است. روزنامه‌نگاران باید بتوانند در امنیت اعتراضات را پوشش دهند. از ایران می‌خواهم تمام روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کرده و آزار و تهدید روزنامه‌نگاران را متوقف کند.»

کانادا در تازه‌ترین اقدام تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی، ۶ فرد و چهار نهاد جمهوری اسلامی را در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران تحریم کرد.

از زمان آغاز خیزش سراسری در ایران، ایرانیان ساکن کانادا نیز همچون ایرانیان دیگر نقاط جهان دست به تظاهرات گسترده و متعدد زدند.

در آخرین مورد، هزاران نفر از ایرانیان و فعالان کانادا در تظاهراتی با حضور نمایندگان پارلمان این کشور در مرکز شهر ونکوور در همبستگی با زندانیان اوین شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر داده و با خیزش مردم ایران اعلام همراهی کردند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...