۱۴۰۱-۰۵-۲۹

وضعیت زنان در زندان‌های ایران؛ شیوع کرونا در اوین، حمله به معلم بازنشسته در کچویی، و خودکشی در زندان ارومیه

VOAPNN

زندان زنان - آرشیو

یک منبع مطلع به صدای آمریکا گفت که ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین «به‌شدت شیوع» یافته و «شرایط دلهره‌آوری» برای زنان زندانی به وجود آورده است. هم‌زمان گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار زندانیان زن، گسترش ناامنی و افزایش فشار روانی بر زنان زندانی است.

این منبع مطلع به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که شمار زندانیان زن زندان اوین «هیچ وقت» این قدر زیاد نبوده است و با وجود شیوع کرونا، زندانیان مبتلا را «نه به قرنطینه می‌برند» و «نه به آنها اجازه مرخصی درمانی» داده می‌شود.

او با تأکید بر وضعیت بحرانی بند زنان زندان اوین توجه به وضعیت زندانیان زن را خواستار شد.

نرگس محمدی: فرزندان را مجازات می‌کنند
همچنین نرگس محمدی مدافع حقوق بشر زندانی در اوین، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد در نامه‌ای از زندان با تأکید بر این که در سال‌های گذشته «اوین شاهد این تعداد زندانی سیاسی زن نبود»، تعداد زنان محبوس در این زندان را «۵۵ نفر» اعلام کرده و «سرعت و شدت افزایش شمار زندانیان» را «نشان‌دهنده وسعت و شدت سرکوب در جامعه» دانسته است.

او با اشاره به ایجاد امکان ملاقات «هفته‌ای یک روز» مادران زندانی با فرزندانشان در سال‌های گذشته که در پی «مطالبه پی‌گیر مادران دربند اوین» جریان داشت، افزوده است: «متأسفانه آن ملاقات‌ها دیگر وجود ندارند» و «اکنون در این زندان مادرانی هستند که کودکانشان فقط ماهی یک بار در ملاقات حضوری و در شلوغی ملاقات‌های عمومی می‌توانند مادرانشان را به آغوش گیرند.»

خانم محمدی تأکید کرده است: «این شدت بی‌رحمی و سنگ‌دلی حکومتی است که نه‌تنها کمترین حق و آزادی را برای ما به رسمیت نشناخت‌، بلکه در اعمال محرومیت و محدودیت علیه زنان زندانی، دنیای کودکان را نیز ویران کرد.»

خودکشی یک مادر زندانی
سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده است که سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی که دو ماه قبل نوزادش را در زندان به دنیا آورد، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد در زندان مرکزی ارومیه «با حلق‌آویز کردن» خود تلاش کرد خودکشی کند.

بر اساس این گزارش، خانم خدیرزاده به فرزند خود نیز «قرص خورانده است» و «هر دو به بهداری منتقل شده‌اند.

حامد فرمند، فعال حقوق بشر، با اشاره به هشدار موسسه کودکان زندانیان در روزهای گذشته نسبت به وضعیت خانم خدیرزاده و سایر زنان باردار و دارای کودک خردسال در زندان‌های ایران، به صدای آمریکا گفت که خبر اقدام به خودکشی این زن زندانی، نشان می‌دهد شرایط چقدر وخیم است و جان و سلامت او در خطر است.

به گفته این فعال حقوق بشر، مسئولان «اداره اطلاعات ارومیه و حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه» با وارد کردن «فشار روانی» به خانم خدیرزاده او را تحت فشار گذاشتند تا «اخبار وضعیت خودش و شرایط زندان ارومیه را تکذیب کند» و همچنین «کسانی را که امکان دسترسی او به رسانه‌ها را فراهم کرده‌اند، لو بدهد.»

او تأکید کرد که این اقدامات نشان‌گر آن است که مقامات نه تنها شرایط نظارت بر زندان‌ها را فراهم نمی‌کنند، بلکه «اگر اطلاعاتی نیز به بیرون درز کند، تلاش می‌کنند آن منافذ را ببندند.»

حمله به یک معلم بازنشسته در زندان کچویی
علی شریف‌زاده، وکیل دادگستری از حمله «هشت نفر از زندانیان» به موکلش معصومه عسکری در زندان کچویی کرج خبر داد.

خانم عسکری معلم بازنشسته است که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

آقای شریف‌زاده، با تأکید بر ضرورت اجرای طرح طبقه‌بندی در زندان برای «جداسازی زندانیان خطرناک»، گفت که «حدود چهار روز پیش» زندانیان مذکور این معلم بازنشسته زندانی را مورد «ضرب و جرح» قرار دادند، اما مقامات زندان از اعزام او به پزشکی قانونی «خودداری» کرده‌اند.

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی ممنوع شد

۱۶.اردیبهشت.۱۴۰۳ رادیو فردا شورای تأمین استان مازندران می‌گوید در بازی پیش روی تیم پرسپولیس برابر نساجی مازندران در ورزشگاه وطنی، «بلیت‌فر...