خبرگزاری هرانا
درخواست اعاده دادرسی هادی رحیمی و سکینه بهجتی نوکیشان مسیحی، توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور رد شد. هادی رحیمی ماه گذشته جهت تحمل ۴ سال حبس راهی زندان اوین شده و خانم بهجتی نیز جهت اجرای محکومیت ۲ ساله خود احضار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست اعاده دادرسی هادی رحیمی و سکینه بهجتی، نوکیشان مسیحی رد شد.
رد در خواست اعاده دادرسی این دو نوکیش مسیحی توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رحمانی صورت گرفته است.
به گفته ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این دو نوکیش مسیحی: “تقاضای اعاده دادرسی بر اساس ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری و با استناد به رای سابق الصدور شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور، دایر کردن کلیسای خانگی مصداق اقدام علیه امنیت ملی نیست. همچنین با توجه به قرار منع تعقیب دادسرای دزفول، وجود تشابه احکام صادره علیه موکلین و آرای صدرالاشاره، اعتقاد برجرم نبودن مسیحیت بر اساس آزادی بیان و عقیده، منع تفتیش عقاید، اصل قانونی بودن جرم و مجازات، تفسیر مضیق قوانین جزایی و تفسیر به نفع متهم تقدیم شده بود. با این حال بدون توجه به دفاعیات صورت گرفته تقاضای اعاده دادرسی رد شد”.
این دو نوکیش مسیحی در بهمنماه ۹۸ در پی حضور ماموران امنیتی در منزل و ضبط لوازم شخصی از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» مورد بازجویی قرار گرفتند.
هادی رحیمی و سکینه بهجتی در مردادماه ۹۹ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهاماتی از جمله «عضویت در گروه یا دسته ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به ترتیب به ۴ سال و ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. مهرماه همان سال این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.
هادی رحیمی نهایتا در تاریخ ۱۹ دیماه جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد.
لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته میشوند، با این حال دستگاههای امنیتی مسئلهی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال میکنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.
برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
source https://zanan.bashariyat.org/?p=48725