۱۳۹۶-۰۱-۲۳

زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر؛ تبعیض و توهین در روزهای ملاقات

زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از نقاط مختلف کشور به این زندان تبعید شده اند در زمان ملاقات حضوری با خانواده‌هایشان مورد تبعیض و بدرفتاری قرار می‌گیرند. گزارش شده این نحوه بازرسی خانواده‌‌ها به ویژه کودکان خردسال همراه خشونت و توهین بوده و موجب وحشت زدگی کودکان شده. مکاتبات اعتراضی این زندانیان تاکنون راه به جایی نبرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سنی مذهب در ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج در مورد نحوه ملاقات حضوری با خانواده‌هایشان مورد تبعیض و بدرفتاری قرار می‌گیرند. یک منبع نزدیک به خانواده‌های این زندانیان دراین‌باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “این خانواده‌ها به علت اسکان در شهرستان‌های دور مانند شهرهای استان کردستان و آذربایجان غربی، مسافت‌های طولانی را با مکافات و کلی هزینه راه برای ملاقات با عزیزان‌شان طی می‌کنند که بتوانند آن‌ها را حضوری ملاقات کنند. اما با زمان بسیار کم در حدود نیم ساعت و در پشت دیوار کوتاهی که در وسط سالن تعبیه شده، این ملاقات انجام می‌شود. زندانی‌ها این طرف دیوار پیش‌ساخته می‌نشینند و خانواد‌ها در آن سمت. درحالی که برای دیگر زندانیان این‌چنین نیست و همگی دور یک میز می‌نشینند و چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد.”

این منبع مطلع در ادامه در مورد نحوه برخوردهای توهین آمیز همراه خشونت نیز تصریح کرد: “روز چهارشنبه همین هفته که روز ملاقات برای این سالن بوده، به طرز خیلی توهین آمیز و وحشتناکی خانواده‌ها را بازرسی کرده بودند. به شیوه ای که حتی کودکان و بچه‌های کوچک را از مادران‌شان جدا و در اتاقی دیگر توسط مامورین وسربازان سالن ملاقات بازرسی شده بودند که سبب وحشت و ترس و هراس این بچه ها و گریه آن‌ها شده بود. این برخوردها همراه توهین‌هایی بوده که جلوی چشم زندانی و خانواده‌ها در سالن ملاقات هم به زندانی و هم به خانواده‌اش شده بود.”

منبع نزدیک به خانواده زندانیان سنی مذهب زندان رجایی‌شهر در پایان خاطرنشان کرد: “مدیریت زندان محمد مردانی به طور سلیقه ای با این مسائل بر خورد می‌کند. با وجود این‌که زندانیان اهل سنت بارها با نامه‌نگاری‌های مکرر به آقای مردانی مراتب اعتراض خود را به این شرایط اعلام کرده اند اما با بی‌اعتنایی به خواسته‌هایشان و ادامه اذیت و آزارهای تعمدی برای خود و خانواده‌های‌شان روبرو شده اند.”
لازم به یادآوری است درحال حاضر حدود ۵۰ زندانی سنی‌مذهب در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند.
حکومت ایران معمولا آنان را به ارتباط با گروه‌های سلفی یا بنیادگرا متهم می‌کند، با این حال عمده زندانیان مورد اشاره این اتهام را رد می‌کنند و دلایل بازداشت خود را مرتبط با فعالیت‌های مذهبی و تبلیغ دیدگاه‌های دینی خود می‌دانند.
در روزهای اخیر جمعی دیگر از زندانیان سیاسی این زندان نیز با بدرفتاری های مشابهی روبه شده بودند که همین مسئله موجب اعتصاب غذای جعفر اقدامی شده بود. آقای اقدامی در اعتراض به بازرسی نامتعارف خانواده ها و کودکان خردسال در سالن ملاقات زندان رجایی شهر کرج با تراشیدن سر خود به مدت محدود دست به اعتصاب غذا زد.
بازرسی نامعتارف دو کودک ۲ و ۳ ساله در سالن ملاقات از زمینه های اعتراض آقای اقدامی محسوب میشود.

پانزده زن بهائی در اصفهان به دادگاه انقلاب احضار شدند

۲۲.آوریل .۲۰۲۴ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پانزده زن بهائی به‌نام‌های مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، م...