۱۳۹۵-۰۶-۰۶

سه نفر از متهمان پرونده کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر برای دو اتهام

امیر سالار داودی، وکیل فرزاد ربیعی، یکی از متهمان پرونده موسوم به «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت او در حال حاضر منتظر رای دادگاه تجدید نظر برای دو اتهام باقی مانده برای موکلش «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری» است و امیدوار است دادگاه تجدید نظر رای هفت سال حبس دادگاه انقلاب برای این دو اتهام را بشکند. آقای ربیعی در پرونده دیگری در دادگاه کیفری به اتهام سب النبی به ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام توهین به مقدسات به یک سال حبس محکوم شده و رای آن در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

فرزاد ربیعی، متولد ۱۳۶۲ در خرداد ماه ۱۳۹۱ به همراه تعداد زیادی دیگری از شهروندانی که کاربر یا گرداننده صفحه فیسبوک «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» بودند، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد. به گفته امیر سالار داودی، وکیل آقای ربیعی، او به همراه سهیل بابادی و احمد جزنی به عنوان گردانندگان اصلی این صفحه در یک پرونده جا گرفتند. فرزاد ربیعی به مدت هفت ماه در سلول انفرادی بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین تحت بازجویی بود و پس از آن با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. احمد جزنی هم پس از چند ماه بازجویی با قرار وثیقه آزاد شد، اما با تقاضای قرار وثیقه سهیل بابادی به عنوان متهم ردیف اول پرونده موافقت نشد و او از زمان بازداشت تاکنون در زندان به سر می برد و در حال سپری کردن پنج سال حبس خود به اتهام توهین به مقدسات است.

امیر سالار داودی به کمپین گفت فرزاد ربیعی به همراه دو هم پرونده ای دیگرش به نام های احمد جزنی و سهیل بابادی در خرداد ماه ۱۳۹۵ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام توهین به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری محاکمه شده اند و اکنون منتظر ابلاغ رای دادگاه تجدید نظر هستند. آنها پیش از این در شهریور ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی هر کدام به پنج سال و به اتهام توهین به رهبری به یک تا دو سال حبس محکوم شده اند.

وکیل فرزاد ربیعی درباره مصادیق و مستنداتی که موکلش بر اساس آنها متهم به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی شده است به کمپین گفت: «قضات معتقدند که آنها ادمین صفحه بودند و با هم کار مشترک انجام داده اند، اما دفاع ما این است که اولا در فضای مجازی افراد ممکن است فعل واحدی را انجام دهند، مثلا هزاران نفر در یک صفحه کامنت بگذارند اما این به معنای آن نیست که تیم بوده اند و هدف مشترک داشته اند. اینها تا زمان دادگاهشان اصلا یکدیگر را ندیده بودند و قطعا تبانی برای ارتکاب فعل واحدی نداشته اند. دوما ما می گویم اینها مسوول اصلی صفحه نبوده اند و فقط در صفحه کامنت هایی می گذاشته اند.»

فرزاد ربیعی، احمد جزنی و سهیل بابادی در پرونده دیگری نیز به اتهام سب النبی و توهین به مقدسات در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند که هر سه به اتهام سب النبی که در در ابتدا مجازاتش اعدام عنوان شد نهایتا به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند و برای اتهام توهین به مقدسات، سهیل بابادی به عنوان متهم ردیف اول این پرونده به پنج سال حبس، احمد جزنی به دو سال حبس و فرزاد ربیعی به یکسال حبس محکوم شد و دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نیز این احکام را عینا تایید کرد.

کمپین موسوم یادآوری امام نقی به شیعیان در فیسبوک در سال ۲۰۱۱ فعال شد که به دنبال آن دهها هزار ایرانی در داخل و خارج از کشور عضو این صفحه شدند و تبدیل به یکی از صفحات پرطرفدار فیسبوک شد. محتوای این صفحه که عمدتا نوشتن لطیفه‌هایی در مورد یکی از امامان شیعه بود،  مدتی بعد اعتراض برخی از علمای شیعه و شهروندان ایرانی را در پی داشت، تا جاییکه آیت الله صافی گلپایگانی حکم ارتداد موسسان این صفحه را صادر کرد. در خرداد ماه ۱۳۹۱ تعدادی از کسانیکه در این صفحه فعال بودند و در داخل ایران به سر می بردند توسط سپاه بازداشت شدند و پرونده ای موسوم به متهمان توهین به امام نقی گشوده شد.

به گفته یک منبع آگاه به این پرونده در خرداد ماه ۱۳۹۱ حدود پنجاه تا شصت نفر به عنوان کاربر و گرداننده اصلی صفحه موسوم به کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان دستگیر شدند که همگی آنها با اتهاماتی نظیر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و سب النبی محاکمه شده اند.

یاشار خامنه  در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۱ در گفتگویی با کمپین اطلاع داد پدرش با نام عباس خامنه از سوی ماموران امنیتی به دلیل فعالیت های او در این صفحه در تاریخ سوم خرداد ماه در تهران بازداشت شده است. یاشار خامنه به نام مستعار «یاشار نقی پژوه» در صفحه فیسبوک کمپین یادآوری امام نقی فعالیت می کرده و چون در کشور هلند بوده ماموران سپاه پاسداران پدرش را بازداشت کرده بودند. یاشار خامنه به کمپین گفته بود که ماموران پدرش را تهدید کرده اند که اگر فرزندش اطلاعاتی از گردانندگان صفحه و پسورد ورود به صفحه را ندهد او را اعدام خواهند کرد.

به گفته یاشار خامنه، پدرش در ابتدا متهم به توهین به مقدسات شد که در دادگاه شعبه ۷۹ کیفری استان تهران از این اتهام تبرئه شد، اما به دلیل داشتن ماهواره و مشروبات الکلی در زمان دستگیری در منزل، به یکسال حبس و هشتاد ضربه شلاق محکوم شد که مجازات هشتاد ضربه شلاق وی اجرا شده است.

نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی در بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه وی

  ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین حقوق بشر با شروع دور تازه سرکوب شهروندان مخالف حجاب اجباری، فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی و سیاسی نیز بی...