۱۴۰۲-۰۹-۰۵

فراخوان عفو بین‌الملل: جان نرگس محمدی در خطر است

VOAPNN

نرگس محمدی

سازمان عفو بین‌الملل اول آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جان فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳، نرگس محمدی در خطر است و خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شد.

این سازمان ضمن اعتراض به بازداشت خودسرانه و اعمال بدرفتاری و شکنجه نرگس محمدی، هشدار داد که مقامات ایرانی عمداً دسترسی او به مراقبت‌های بهداشتی کافی را رد کرده یا شدیداً به تأخیر می‌اندازند تا او را مجبور به پایبندی به قوانین اجباری توهین‌آمیز و تحقیرآمیز ایران و تن ندادن به حجاب اجباری کنند.

عفو بین الملل صریحا اعلام کرده است که محرومیت از مراقبت‌های پزشکی شکنجه محسوب میشود. و در ادامه گفته است که به دلیل امتناع این مدافع حقوق بشر زندانی از رعایت حجاب اجباری، مقامات ایرانی از محرومیت پزشکی به‌عنوان تنبیه در حین انتقال وی به خارج از زندان استفاده می‌کنند.

این سازمان حقوق بشری گزارش داده است که در تاریخ ۱۵ آبان در اعتراض به امتناع مقامات دادستانی از انتقال نرگس محمدی برای آزمایشات پزشکی فوری به بیمارستانی خارج از زندان، وی دست به اعتصاب غذا زد، اما دو روز بعد به دلیل اعتراضات جهانی، مقامات او را بدون حجاب اجباری به بیمارستان منتقل کردند. با این وجود در همان روز و قبل از بررسی نتایج آزمایش توسط پزشکان، او را مجددا به زندان اوین تهران بازگرداندند.

عفو بین الملل می گوید با اینکه با تشخیص پزشکان، نرگس محمدی نیاز به آنژیوپلاستی فوری دارد و مایعات در مری او متورم شده است، مقامات دادستانی بار دیگر در ۲۴ آبان از انتقال او به بیمارستان جلوگیری کردند و آن را مشروط به رعایت حجاب اجباری کردند. با این وجود روز بعد برای انجام آنژیوپلاستی بدون حجاب اجباری به بیمارستان منتقل شد و در همان روز برخلاف توصیه پزشکی به زندان بازگشت.

خانم محمدی پیش از این اعلام کرده بود که برای اعزام به بیمارستان حاضر به تن دادن به حجاب اجباری نیست و بر همین اساس در نوبت‌های قبلی مقامات قضایی در زندان جلو اعزام او به بیمارستان را گرفته‌اند.

پیش از آن هم که در ۲۱ آبان برای «تفهیم اتهامات جدید» به دادسرای اوین احضار شده بود، به دلیل آنکه «روسری سر نکرد» اجازه خروج از بند زنان را نیافت.

صفحه اینستاگرامی نرگس محمدی با انتشار پستی اعلام کرد او طی تماس تلفنی به وکیل و خانواده‌اش گفته به دلیل سر نکردن روسری اجازه خروج از بند زنان نیافته و از اتهامات جدید بی‌خبر است.

این هفتمین پرونده علیه نرگس محمدی طی ٩ ماه اخیر به دلیل فعالیت‌های او از داخل زندان است.

نرگس محمدی متولد ۱۳۵۱ در زنجان، در دو دهه اخیر بارها بازداشت و زندانی شده است.

او در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغات ضد دولتی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...