۱۴۰۲-۰۷-۲۵

قتل زن جوان قربانی کودک‌همسری و ازدواج اجباری در پیرانشهر با انگیزه ناموسی

هه‌نگاو

قتل زن جوان قربانی کودک‌همسری و ازدواج اجباری در پیرانشهر با انگیزه ناموسی

یک زن جوان اهل پیرانشهر به نام تروسکه عبدالله‌زاده که توامان قربانی کودک‌همسری و ازدواج اجباری بوده، توسط همسر، پدر و پدرشوهر خود با “انگیزه ناموسی” به شکل بسیار فجیعی به قتل رسیده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، شامگاه شنبه ٢٢ مهر ماه ١٤٠٢ (١٤ اکتبر ٢٠٢٣)، تروسکه عبدالله‌زاده، ٢١ ساله، اهل روستای “کاسه‌کَران” و ساکن پیرانشهر در یورش همزمان پدر، همسر و پدر همسرش به قتل رسید.

این زن ۲۱ ساله نزدیک به دو ماه پیش به ‌دلیل «ارتباط تلفنی با شخصی دیگر» از خانه همسرش بیرون رانده می‌شود و به خانه یکی از عموهایش پناه می‌برد. او در ادامه مجددا به خانه همسرش بر می‌گردد و طی سه شب گذشته که در خانه والدینش بوده است؛ به دنبال اتفاقاتی که رخ می‌دهد، به دست پدرش کشته می‌شود.

منبع آگاه کُردپا در خصوص نحوه اتفاقات رخ‌ داده برای این زن قربانی کودک همسری و چگونگی کشته شدن به دست پدرش می‌گوید؛ در آخرین ساعت‌های زنده ماندن تروسکه، پدر او طی تماس با شخصی که تروسکه با او رابطه تلفنی داشته است، می گوید، باید جوابگو باشی و با دخترم ازدواج کنی و وقتی با مخالفت آن شخص روبه‌رو می‌شود، تماس با جروبحث شدید پایان می‌یابد. در ادامه، پدر، عمو (که پدر شوهرش تروسکه بوده)، همسر و تعدادی از برادرانش او را با ضرب‌ و شتم به اتاقی برده و در مورد اینکه چکاری انجام دهند، صحبت می‌کنند. وقتی تروسکه حرف‌های آنها را می‌شنود از پنجره اتاق که در طبقه دوم قرار داشته خود را به بیرون پرت می‌کند. در این هنگام یکی از زن‌ عموهایش به داد او می‌رسد و تروسکه را به منزل یکی دیگری از عموهایش منتقل می‌کنند.

وقتی پدر و عموی تروسکه متوجه این قضیه می‌شوند، به سراغ او می‌روند. عموی که تروسکه در منزل آنها بوده، جلوی پدر و عموی دیگر (پدر شوهرش) را می‌گیرد و می‌گوید، نباید با او کاری داشته باشید و بلایی سرش بیاورید، اتفاقی است که افتاده است؛ اما آنها به حرفش گوش نمی‌دهند و وقتی وارد خانه می‌شوند تا جایی که می‌توانند تروسکه را مورد ضرب ‌و شتم قرار می‌دهند و سپس پدرش او را با یک شال حلق‌آویز می‌کند. در همین حین یکی از برادر شوهرهای تروسکه شال را پاره کرده و او را نجات می‌دهد، اما پدرش یک لگد بر سر او می‌زند که موجب ضربه شدید به گردن تروسکه و جان باختن او می‌شود.

پس از قتل تروسکه، پیکر او به پلیس آگاهی پیرانشهر منتقل می‌شود و پدر و عمویش (پدرشوهر) خود را تحویل پلیس می‌دهند، اما تنها پدرش بازداشت می‌شود. تا لحظه انتشار این گزارش، پیکر این زن ۲۱ در بیمارستان می‌باشد و قرار است جهت کالبدشکافی به پزشکی قانونی ارومیه منتقل شود.

تروسکه ۲۱ ساله در سن ۱۳ سالگی مجبور به ازدواج با یکی از پسرعموهای خود به نام «رحمان» می‌شود. او کودک همسری بوده که از همان اوایل ازدواج صاحب فرزند می‌شود. تروسکه دارای یک کودک دختر ۸ ساله و یک پسر ۵ ساله است.

پدر این زن جوان قربانی، پس از کشته‌شدن دخترش، به قتل او با همراهی برادر و برادرزاده خود اذعان کرده و مسئولیت آن را پذیرفته است.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...