۱۴۰۲-۰۸-۰۸

روایت الناز محمدی از حضور چند ساعته در زندان اوین

ایران‌وایر

«الناز محمدی»، خواهر «الهه محمدی»، خبرنگار زندانی روزنامه «هم‌میهن» که به تازگی در حکمی به شش سال حبس تعزیری قابل اجرا محکوم شده است، روز شنبه ۶آبان۱۴۰۲ برای اجرای حکم «یک چهلم از سه سال حبس تعلیقی و تفهیم دیگر مجازات‌های تکمیلی صادر شده» برای خود، به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین مراجعه کرد.

به نوشته الناز محمدی در محل دادسرا به او گفته شده که باید برای ساعاتی به داخل بند زنان زندان برود و بعد باقی حبس او به «مرخصی متصل به آزادی» تبدیل خواهد شد.

الناز محمدی، که خود نیز در روزنامه هم‌میهن به کار مشغول بود، در جریان اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت بازداشت و شرایط خواهرش در زندان بازداشت و به‌اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به سه سال زندان محکوم شد که به گفته وکلیش، یک چهلم آن قابل اجرا و باقی مدت زمان حکم به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

او در این پنج سال تعلیق حکم همچنین ممنوع الخروج است و از فعالیت حرفه‌ای مرتبط با جرم ارتکابی و وسایل موثر در آن و همچنین از ارتباط و معاشرت با افرادی که در رسانه های خارجی اشتغال یا ارتباط دارند، منع شده‌ است.

الناز محمدی تجربه چند ساعته از حضور در زندان اوین را با عنوان « عجیب‌ترین، سخت‌ترین و بهترین روز زندگی» خود توصیف کرده و نوشته است: «امروز گویی پا به گندمزاری بزرگ و سبز، دشتی پرگل و آسمانی پر ستاره گذاشتم و شگفتا که آن گندمزار، طلاباران بود، دشتی خوشبو بود و آسمانی آبی و زیبا».

الناز محمدی نوشته است وقتی به داخل بند آمده، همه زنان شناخته شده محبوس در بند زنان که جرایم سیاسی دارند به استقبال او آمده‌اند و خواهرش الهه به گمان اینکه او را هم به زندان آورده‌اند، بسیار مضطرب بوده است: «الهه با گریه به پیشوازم آمد. با خودش فکر کرده بود که من را آورده‌اند نگه دارند؛ دل مهربان پرنده کوچک اسیر من، طاقت زندانی شدن من را نداشت. با صورتی گریان و رنگ‌پریده به استقبالم آمد. قبل از آنکه خودم را توی بغلش گم کنم، گفتم: آجی جان نگران نباش، گفته‌اند دو سه ساعت، همه‌اش دو سه ساعت».

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...