۱۴۰۲-۰۷-۲۷

ندا تولایی، استاد دانشگاه الزهرا اخراج شد

هرانا

ندا تولایی استاد نقاشی و تاریخ دانشگاه الزهرا، از ادامه همکاری در این دانشگاه منع و اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ندا تولایی استاد دانشگاه الزهرا از ادامه همکاری منع و اخراج شد.

خانم تولایی ضمن انتشار این خبر، نوشت: “هفته پیش از دانشگاه با من تماس گرفتند و گفتند به دلیل نوساناتی که در تایید صلاحیت شما از سوی حراست پیش آمده این ترم را نمی توانیم در خدمتتان باشیم. ساده ترش میشود «تو اخراجی». این در حالی است که سه ماه پیش تمام اساتید مجددا صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفت، من هم تایید شدم و حتی این ترم دو جلسه از کلاس هایم برگزار شد.”
ندا تولایی استاد نقاشی و تاریخ دانشگاه الزهرا تهران است.

با احتساب خانم تولایی، بر اساس اطلاعات گردآوری شده هرانا، دستکم سی و هفت تن از اساتید منتقد از جمله محمدرضا نظری نژاد، رهام افغانی، علی شریفی زارچی، داریوش رحمانیان، حمیده خادمی، آمنه عالی، مهدی خویی، عزیز شفیعی زرقانی، بهارک اختردانش، محمدمهدی علومی، راحله علی‌ مراد زاده، وحید عیدگاه، جواد بشری، میلاد عظیمی، لیلی ورهرام، قاسم عزیزی، حسین مصباحیان، آرش بیدالله خانی، شیرزاد آزاد، آذین موحد، مهدی مطیع، محمد سلطانی، مسعود علیا، امیر مازیار، سمیه سیما، بهروز چمن آرا، سارا ملکان، مهام میقانی، محمد سعادتی، آرمیتا سراج زاهدی، دو تن از اساتید دانشگاه تهران، محسن برهانی، علی اصغر خدایاری ، آرمان ذاکری و مهشید گوهری در دانشگاه های مختلف کشور از اواخر تیرماه تاکنون از تدریس کنار گذاشته شده و یا با محدودیت هایی مواجه شده اند. همگی این اساتید سابقه همراهی با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را دارند.

از سوی دیگر چندی پیش روزنامه اعتماد اعلام کرد که از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، ۳۲ هزار استاد حق التدریسی از واحدها و رشته‌ های مختلف دانشگاه آزاد حذف شدند.

لازم به یادآوری است موج تصفیه اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته های علوم انسانی و هنر، تاریخچه طولانی در حکومت فعلی ایران دارد که در طی سرفصل های سیاسی مختلف در کشور بیشتر یا کمتر می شود.

روزنامه اعتماد روز مورخ ۹ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: “۵۲ استادانی که از شهریور ۱۴۰۰ (آغاز فعالیت دولت سیزدهم) تا ۸ شهریور امسال، برخلاف خواست خود از بدنه آموزش عالی حذف شده‌اند، شناسایی شده اند.” این روزنامه پیشتر در گزارشی به جمع‌آوری نام‌های ۱۵۷ استاد دانشگاه که در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، پرداخته بود.

این گزارش حاکی است که دولت‌های پیاپی در جمهوری اسلامی دست‌کم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴، یعنی از حدود ۱۸ سال پیش، به اتهام «نگرش سکولار»، دست به اخراج‌های گروهی استادان عمدتاً پرسابقه زده‌اند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...