۱۴۰۲-۰۶-۱۲

مقاومت در برابر حجاب اجباری؛ رویا نونهالی بدون روسری سخنرانی کرد

IRANWIREمقاومت در برابر حجاب اجباری؛ رویا نونهالی بدون روسری سخنرانی کرد

رویا نونهالی، بازیگر سینما و تلویزیون به جمع بازیگران زن ایرانی پیوست که بدون حجاب اجباری در یک مراسم عمومی حاضر شدند.

ویدیویی از خانم نونهالی در مراسم بزرگداشت ایران درودی، نقاش و منتقد ادبی منتشر شده است که او را در حال سخنرانی بدون روسری نشان می دهد.

این مراسم روز جمعه ۱۰ شهریور در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شده و به گفته شاهدان، شماری زیادی از زنان شرکت کننده در مراسم نیز پوشش اختیاری داشتند.

حضور خانم نونهالی بدون حجاب اجباری در یک مراسم عمومی در حالی صورت گرفته که فشارها بر بازیگران زن سینمای ایران برای رعایت پوشش حکومتی حجاب شدت گرفته و در لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» مجازات‌های سنگینی برای بازیگران زن معترض به حجاب اجباری پیش‌بینی شده است.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» از اواخر شهریور ۱۴۰۱ شمار زیادی از بازیگران و سینماگران زن در حمایت از این اعتراضات بدون حجاب اجباری در مراکز و گردهمایی‌های عمومی حضور یافتند یا عکس‌هایی بدون پوشش اجباری و همچنین پست‌هایی در حمایت از معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

فاطمه معتمدآریا، کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، رخشان بنی‌اعتماد، گلاب آدینه، افسانه بایگان، پانته‌آ بهرام و باران کوثری از جمله سینماگران هستند.

روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد گفته بود، بازیگرانی که در عرصه عمومی بدون حجاب اجباری ظاهر شده‌اند، یا از کشور «فرار» کرده‌اند، اجازه حضور در هیچ فیلمی را ندارند.

این مقام وزارت ارشاد تهدید کرده بود چنانچه تهیه‌کنندگان، کارگردانان و سرمایه‌گذاران از این بازیگران استفاده کنند «باید منتظر تبعات» اقدام خود باشند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...