۱۴۰۲-۰۶-۱۲

تکرار موضع دستیار رئیسی در مخالفت با هشتادوپنجی شدن لایحه حجاب

VOAسکینه ‌سادات‌پاد، دستیار حقوقی ابراهیم رئیسی

همزمان با تلاش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در مهر ماه سال جاری، دستیار حقوقی رئیس دولت جمهوری اسلامی مخالفت خود با «اصل هشتادوپنجی شدن» و بررسی خارج از صحن علنی این لایحه بحث‌برانگیز را تکرار کرده است.

به نوشته روزنامه «هم‌میهن» چاپ‌ تهران، سکینه ‌سادات‌پاد، دستیار حقوقی ابراهیم رئیسی در «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی»، از اصل هشتاد و پنجی شدن «لایحه حجاب» انتقاد کرد و بار دیگر گفت که این اقدام، خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

او افزود: اصل ۸۵ قانون اساسی می‌گوید «موارد ضروری» و الان حجاب، «یک مسئله اجتماعی» شده که همه نسبت به آن حساسیت دارند و این «خلاف [روح حاکم بر] اصل ۸۵ است.»

این دومین‌بار طی هفته‌های اخیر است که این چهره نزدیک به ابراهیم رئیسی، مخالفت خود با شیوه بررسی لایحه موسوم به «قانون حجاب و عفاف» را به صورت عمومی اعلام می‌کند؛ مخالفتی که تاکنون فقط از جایگاه شخصی او بوده و در قالب اعتراض از سوی رئیس دولت جمهوری اسلامی و یا بصورت مکتوب و رسمی خطاب به مجلس شورای اسلامی انجام نشده است.

در این ارتباط، حتی ابراهیم رئیسی روز ۱۸ مرداد در یک سخنرانی در دفاع از حجاب اجباری، گفت: «بساط کشف حجاب حتماً جمع می‌شود، نگران نباشید.»

در پی اعتراضات گسترده ضد حکومتی سال گذشته ایرانیان که به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اوج گرفت و طی آن مخالفت با برخی قوانین همچون حجاب اجباری جلوه آشکارتری یافت، نهادهای جمهوری اسلامی اقدام به تشدید برخوردها و اعمال محدودیت‌های سیاسی – اجتماعی به بهانه‌های مختلف کردند.

از جمله اقدامات جمهوری اسلامی به منظور کنترل اعتراضات مدنی در مخالفت با پوشش اجباری زنان، تدوین لایحه «عفاف و حجاب» و ارایه آن به مجلس شورای اسلامی بود. لایحه‌ای که با رای نمایندگان، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی به تصویب خواهد رسید.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...