۱۴۰۲-۰۶-۰۹

جان‌باختگان اعتراض‌های ایران؛ شیرین علیزاده، زنی که از گلوله خوردنش فیلم گرفت

BBC

shirin alizadeh

شیرین علیزاده، کارمند یک صندوق قرض‌الحسنه، گرافیست، نوازنده تنبک و علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک بود. زنی ۳۶ ساله که برای مسافرتی تفریحی به همراه همسر و فرزند هفت ساله‌اش به شمال رفته بود.

شیرین تنها پنج روز بعد از کشته شدن مهسا امینی در میانه اعتراض‌های سلمانشهر مازندران کشته شد؛ شهری که حدود ۶۰۰ کیلومتر با زادگاهش اصفهان فاصله داشت. او در حال فیلمبرداری از اعتراض‌های سلمانشهر از درون خودروی خانوادگی‌شان بود که ماموری به سوی او شلیک کرد.

در جریان اعتراض‌های ایران که بعد از کشته شدن مهسا امینی، سراسر ایران را دربرگرفت، چندین بار ویدئوهایی منتشر شد که فیلمبردار هدف گلوله ماموران جمهوری اسلامی قرار گرفت. در میان این گروه، شیرین علیزاده یکی از نخستین کسانی بود که از لحظه کشته شدن خودش فیلم گرفته بود.

در آن روزها مقام‌های جمهوری اسلامی اصرار داشتند که به سوی معترضان شلیک نمی‌کنند و هیچ کس به ضرب گلوله ماموران کشته نشده است.

به گفته یکی از نزدیکان خانم علیزاده، او در راه بازگشت به خانه‌اش در اصفهان بود که کشته شد. نام این منبع نزدیک به خانواده به دلیل فشارهای امنیتی حکومت، فاش نمی‌شود.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...