۱۴۰۲-۰۴-۲۰

به نام «ناموس»؛ مردی در پیرانشهر دختر ۱۸ ساله‌اش را کشت

IRANWIRE

تصویری که آژانس خبررسانی کردستان، کردپا، از زیلان ایواز منتشر کرده است

رسانه‌های حقوق بشری کرد از قتل یک دختر ۱۸ ساله به نام زیلان ایواز خبر داده و گزارش کرده‌اند که این دختر به دست پدرش و به بهانه‌های «ناموسی» به قتل رسیده است.

به نوشته وبسایت هه‌نگاو، زیلان ایواز، اهل روستای «زیوه» از توابع شهرستان پیرانشهر بوده و روز جمعه ۱۶ تیر توسط پدرش کشته شده است.

هه‌نگاو به نقل از یک منبع مطلع نوشته پدر زیلان ایواز بعد از مطلع شدن از رابطه دخترش با یک پسر، او را به قتل رسانده است.

آژانس خبر رسانی کردستان، کردپا هم گزارش کرده که زیلان ابتدا توسط پدرش از سقف آویزان شدە و سپس با شلیک دو گلولە کشتە شده است.

کردپا نوشته پدر زیلان ایواز سابقە خشونت علیە اعضای خانوادەاش را داشتە و در سال‌های گذشتە دخترش را از تحصیل محروم کردە بود.

قتل زیلان به دست پدرش تازه‌ترین مورد زن‌کشی با انگیزه‌های موسوم به ناموسی است که در هفته‌های گذشته هم ادامه داشته است.

روزنامه شرق، روز ۱۴ تیر در گزارشی با استناد به آمارهای رسمی منتشر شده در رسانه‌ها، از قتل دست‌کم ۱۶۵ زن در ایران طی دو سال گذشته و از سوی مردان خانواده خود خبر داده و نوشته بود از خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد امسال در هر چهار روز، به‌طور میانگین یک زن‌کشی در کشور رخ داده است.

بر اساس گزارش شرق، تنها در سه ماه نخست امسال دست‌کم ۲۷ زن بنا بر دلایل مبتنی بر «ناموس» از سوی شوهر یا پدر خود به قتل رسیده‌اند.

گزارش شرق افزوده بود، برحلاف تصور کلی نسبت به اینکه زن‌کشی‌ها در شهرها و روستاهای دورافتاده انجام می‌شود، در دو سال گذشته و از میان ۱۶۵ زن به قتل رسیده، ۴۱ زن در استان تهران کشته‌ شده‌اند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...