۱۴۰۲-۰۲-۰۷

ابراز نگرانی رابرت مالی از گزارش‌ها درباره شکسته شدن زانوی مهوش ثابت در زندان اوین

رادیو فردا

مهوش ثابت ۹ مرداد پارسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دوباره دستگیر شد

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا از گزارش‌ها درباره شکسته شدن زانوی مهوش ثابت از رهبران جامعه بهائی ایران محبوس در زندان‌ اوین ابراز نگرانی کرد.

آقای مالی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت با بازنشر توئیت دفتر بین‌المللی آزادی‌های مذهبی وابسته به وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت خانم ثابت نوشت: «هیچ کس را نباید به خاطر اعتقادات مذهبی خود زندانی کرد، چه رسد که این چنین شکنجه‌ شود».

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار آزادی فوری خانم ثابت و دیگر زندانیان عقیدتی در ایران شد.

پیشتر فائزه هاشمی، فعال سیاسی، خبر داده بود که بازجویان زانوهای مهوش ثابت، ۷۰ ساله، را در زندان‌ شکسته‌اند.

در واکنش به این خبر، دفتر بین‌المللی آزادی‌های مذهبی روز دوم اردیبهشت در توئیتی نسبت به وضعیت خانم ثابت ابراز نگرانی کرد و نوشت: «هیچ کس نباید به خاطر دین خود مجازات شود. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنند که خانم ثابت فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته و او را آزاد کنند».

مهوش ثابت روز ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال حبس از زندان آزاد شد، اما او ۹ مرداد پارسال و در آغاز موج جدیدی از سرکوب بهاییان ایران دوباره دستگیر شد.

دفتر جامعه جهانی بهایی ۲۹ آذر پارسال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو مدیر سابق جامعه بهاییان ایران، برای بار دوم ۱۰ سال زندان صادر کرده است.

فائزه هاشمی در یک فایل صوتی که روز ۱۶ فروردین از او منتشر شد، گفته بود: «مهوش تعریف می‌کند در هنگام بازجویی، بازجو می‌زده روی صندلی و چون ایشان رو به دیوار نشسته بوده، زانوهایش به دیوار می‌خورده. حالا در زندان عکسبرداری کرده‌اند و به او گفته‌اند که زانوهایت شکستگی دارد».

جمهوری اسلامی ایران آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آن‌ها صادر کرده‌ است.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهایی، رفتار حکومت جمهوری اسلامی را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...