۱۴۰۲-۰۱-۰۷

حجاب اجباری؛ نماینده خبرگان: «رواج بی‌حجابی یعنی کرونای آدمکش و جامعه‌نابود‌کن»

صدای آمریکا

در ایران به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری در برخی اتومبیل‌ها، مالکان آن از سوی نیروهای انتظامی پیامک تهدید دریافت می‌کنند

در حالی که ایران در شش ماه گذشته صحنه مقاومت خونین معترضان در برابر فشار حاکمیت مبنی بر پوشش حجاب اجباری برای زنان بوده، مقامات جمهوری اسلامی در سال نو هم از تهدید کلامی و عملی زنان دست برنداشته‌اند تا ثابت کنند از موضع خود کوتاه نمی‌آیند.

یک عضو مجلس خبرگان ششم فروردین گفت: «هدف دشمنان از بی‌حجابی زنان، نابود کردن استقلال زن ایرانی است، چراکه زن بی حجاب، زن مستقل و آزاده نخواهد بود و زنی خواهد بود که در بند شهوت دیگران و ارضای آنان است.»

محسن اراکی با تاکید بر اینکه «ما اجازه نخواهیم داد تا بی‌حجابی در جامعه اسلامی رواج پیدا کند» افزود: «رواج بی حجابی یعنی فساد؛ یعنی کرونای آدمکش و جامعه نابود کن؛ باید با این کرونای جدید مبارزه جدی انجام داد.»

در همین راستا ویدیویی از ورودی باغ ارم شیراز در روزهای نخست سال نو منتشر شده که در آن مردی در ورودی باغ ارم با کنترل زنان، از ورود بانوان بدون حجاب اجباری جلوگیری اما زنان مقید به حجاب مورد نظر حکومت را تحسین می‌کند. این ویدیو با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه شد.

همزمان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمانشاه هم نسبت به شادی مردم در ایام نوروز ابراز ناخشنودی کرد. مصطفی علما، گفت: «تذکر و هشدار می‌دهم به بهانه شادی نباید کار‌های خلاف شرع اسلام، اخلاق و عرف انجام بگیرد و همه مسئولان مرتبط موظف هستند در این راستا اقدامات لازم را انجام بدهند.»

او افزود: « ما با حضور مردم در مکانهای تاریخی استان مخالفت نمی‌کنیم اما به مسئولان تذکر می‌دهیم تا جلوی کار‌های خلاف شرع اسلام را در این اماکن بگیرند.»

نماینده علی خامنه‌ای در استان لرستان نیز از «جوانان» و «روحانیون» انقلابی خواست در کنار دستگاههای نظارتی با «هنجارشکنان» برخورد کنند.

محمدرضا شاهرخی افزود: «جوانان انقلابی و روحانیون جوان و انقلابی باید در کنار دستگاههای نظارتی و فرهنگی قرار بگیرند و با هنجارشکنی‌های مکرر و اخیر، ترویج روزه‌خواری و بدحجابی در سطح شهرها مقابله کنند.»

در روزهای گذشته همچنین تصاویری از زد و خورد میان مردم با نیروهای حکومتی که قصد دخالت در امور شخصی بانوان را داشتند در فضای مجازی منتشر شد. در یکی از این ویدیوها درگیری و نزاع چند تذکر‌دهنده به حجاب در شهر یزد منتشر شد.

در همین رابطه معاون دادستان یزد با تایید این درگیری گفت: «در ماجرای باغ دولت‌آباد یزد، پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمرین به معروف با اعضای یک خانواده، آمر به معروف به یکی از اعضای آن خانواده حمله‌ور شد.»

محمد نعیمی‌نژاد افزود: «گرچه دادگستری مطابق قانون از آمرین به معروف حمایت می‌کند لیکن در این قضیه بی‌تدبیری مشهود است و مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده است طبق قانون صرفا مرحله زبانی و نوشتاری امر به معروف و نهی از منکر با آحاد مردم است و مرتبه عملی آن تنها وظیفه حاکمیت است.»

هرچند پس از آغاز اعتراضات سراسری تا‌کنون، گشت ارشاد از خیابان‌ها برچیده شده، اما مقامات جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند با شیوه‌هایی دیگر و ارعاب و تهدید،ادامه محدودیت را بر زنانی که دیگر نمی خواهند زیر بار حرف زور بروند، اعمال کنند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...