۱۴۰۱-۰۳-۳۱

عقب‌نشینی نماینده مجلس از پیشنهاد ازدواج دختران ایرانی با خارجی‌ها: حرف‌هایم را «تقطیع» کردند

VOAPNN

یک نماینده مجلس پس از آن که به دختران مجرد بالای ۳۰ سال پیشنهاد کرد «با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور» با مردان شیعه و مسلمان علاقه‌مند به ایران در سایر کشورها ازدواج کنند، مدعی شد رسانه‌هایی که آنها را «معاند» خواند، حرف‌های او را به قصد «تخریب»، «تقطیع» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در روز یک‌شنبه ۲۹ خرداد، در پی اعتراض‌ها به امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، به خاطر سخنانش درباره ازدواج زنان مجرد بالای ۳۰ سال با اتباع کشورهای دیگر، او با بیان این که صحبت‌هایش در یک محیط «علمی و آکادمیک» بیان شده، گفت که «از طرف رسانه‌ها» برای آزرده شدن از «تقطیع صحبت‌ها» عذرخواهی می‌کند.

بانکی‌پور در یک گفت‌وگو درباره جوانی جمعیت و سن ازدواج که ایسنا آن را روز ۲۸ خرداد منتشر کرد، با استناد به سرشماری سال ۹۵ گفته بود «دو میلیون و ۱۰۰ هزار » زن مجرد بین ۳۰ تا ۵۰ ساله در ایران وجود دارد و پیشنهاد کرده بود این افراد یا با هم‌سالان خود و یا «به شرط آن که شکسته نشده» باشند، با مردان «یکی دو سال کوچکتر از خود» ازدواج کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین افزوده بود: «توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته در کشور نیز بر طرف می‌شود.»

در پی این اظهارات، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در جلسه علنی امروز یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی خواستار عذرخواهی بانکی‌پور شد و گفت: «کسی که غیرت دینی دارد، نمی‌گوید بانوان ایرانی با اتباع دیگر ازدواج کنند» و غنی نظری، نماینده خلخال نیز پیشنهاد «ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی» را «کاملا غلط» خواند و خواستار عذرخواهی این نماینده از «خواهران و مادران ایرانی» شد.

مقامات ارشد حکومتی در ایران به ویژه رهبر جمهوری اسلامی، بارها در سال‌های اخیر از «لزوم افزایش جمعیت» سخن گفته‌اند و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در قالب تصویب قوانین و یا دستورالعمل‌ها برای پیشبرد این تفکر تصویب و ابلاغ کرده‌اند.

علاوه بر اجرایی شدن قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، افزایش میزان وام مسکن و ازدواج به‌ویژه برای زوج‌های جوان‌تر، دولت در تمامی وزارتخانه‌ها نیز قرارگاه‌هایی در راستای ترویج ازدواج و فرزندآوری ایجاد کرده و امتیازهای ویژه برای تأهل و داشتن فرزند بیشتر در نظر گرفته است.

با وجود فشارها برای افزایش جمعیت و ترویج ازدواج، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر جوانان در ایران برای رفع نیازهای خود «در سطح اول» با مشکل مواجه هستند، بنابراین «به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی» است، وارد نمی‌شوند.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...