۱۴۰۰-۰۳-۰۸

خبرنگار زن فائزه مومنی از سوی حراست مرکز واکسیناسیون، مورد ضرب و شتم قرار می گیرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواهان پایان سرکوب فعالین رسانه در ایران می شود
روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، خبرنگار زن فائزه مومنی از سوی مأمور حراست در مرکز واکسیناسیون مجموعه ساعی – تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی بهشتی – مورد ضرب و شتم قرار گرفت.مقاومت این خبرنگار در برابر خواست غیرقانونی مأمور حراست، به ضرب و شتم، شکستگی انگشت و جراحی دست او منجر شد.

مقاومت این خبرنگار در برابر خواست غیرقانونی مأمور حراست، به ضرب و شتم، شکستگی انگشت و جراحی دست او منجر شد. مامور حراست، خواهان پاک کردن مصاحبه های انجام شده او بود.

در جریان یک گفتگوی تلویزیونی، فائزه مومنی به شرح واقعه پرداخته و تصریح می کند که جهت تهیه گزارشی از روند کار به مرکز واکسیناسیون رفته بوده است.

این خبرنگار زن می گوید، «کارت خبرنگاری ام را درآوردم و به افراد محل نشان دادم و گفتم من خبرنگار هستم، می خواهم در مورد مشکلات شما گزارش تهیه بکنم. آنها هم خیلی استقبال کردند. من را به بازرس وزارت بهداشت ارجاع دادند و گفتند که سئوالاتت را می توانی از ایشان بپرسی. من با ایشان مصاحبه کردم. بازرس وزارت بهداشت، البته با یک محدودیتی صحبت کرد».

فائزه مومنی سپس صحنه برخورد و ضرب و شتم مأمور حراست در مرکز واکسیناسیون را اینگونه تصویر می کند، «من یک ساعت و نیم در آنجا بودم. وقتی داشتم خارج می شدم‌،‌ حراست به من گفت موبایلت را به من بده، ویس ها را پاک کن. او گفت که غیرقانونی آمدی. من پاسخ دادم که غیرقانونی نیامده ام. مجوز دارم، کارت خبرنگاری دارم، اینجا جای عمومی است و با کسانی که مصاحبه کرده ام، رضایت داده اند. او موقع خروج من را گرفت. همزمان کیفم را که روی شانه راستم بود و دست من را می کشید که من را ببرد. با زور که دستم را از دست او آوردم بیرون، دیدم انگشتم خم شده و تا شده… من دستم شکسته بود همه اش به او می گفتم من دستم شکسته است، می گفت نه باید ویس ها را پاک کنی نمی گذارم بروی بیرون». (وبسایت حکومتی شهرآرا نیوز – ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۰)

مقاومت این خبرنگار در برابر خواست غیرقانونی مأمور حراست، به ضرب و شتم، شکستگی انگشت و جراحی دست او منجر شد.
واکنش ها به ضرب و شتم خبرنگار زن در مرکز واکسیناسیون
وبسایت حکومتی رویداد ۲۴ نوشت، «یک دست شکسته و پین شده، دستمزد خبرنگاری است که رفت تا بنویسد و به ما بگوید که در مراکز واکسیناسیون چه می‌گذرد». (وبسایت حکومتی رویداد ۲۴ – ۲۹اردیبهشت ۱۴۰۰)

این واقعه، واکنش و اعتراض فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران را نیز در پی داشت. آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در بیانیه‌ای خواستار محاکمه ضارب خبرنگار زن فائزه مومنی شد. او تأکید کرد: «دولت ایران باید به سرعت سرکوب رسانه‌ها را متوقف کند و به رویه محاکمه علنی روزنامه‌نگارانی که فقط وظیفه خود را انجام ‌می‌دهند، پایان بخشد».

پیش از این کریستف دولوار دبیر اول گزارش گران بدون مرز در رابطه با آزادی مطبوعات در ایران اعلام کرده بود: «از سال ۱۳۵۷ در ایران هزاران زن و مرد و بیش از بیست روزنامه نگار به دست دادگاه های ناعادلانه اعدام شده اند. اعدام زندانیان عقیدتی که در برگیرنده روزنامه نگاران نیز هست، تندروانه ترین گونه سرکوب آزادی بیان است. زمان آن فرا رسیده است که جمهوری اسلامی ایران به این مجازات سنگ دلانه و قرون وسطایی پایان دهد.» (گزارشگران بدون مرز – ۱۸ مهر ۱۳۹۹)



source https://zanan.bashariyat.org/?p=44072

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...