۱۳۹۹-۱۰-۰۶

طلاق به درخواست زن

با توجه به قانون و شرع طلاق از سمت زوجه به دلیل اینکه حق طلاق با مرد است کمی دشوار و مشروط به مواردی است که قانون مشخص کرده است .طلاق توافقی | وکیل طلاق توافقی | شرایط طلاق توافقی | طلاق توافقی در تهران | بنابراین هنگامی که زن اقدام به درخواست طلاق می کند و مرد مخالف آن باشد فرایند رسیدگی نسبت به درخواست طلاق از طرف مرد طولانی تر و پیچیده است و چه بسا که اگر طلاق از طرف وکیل مجرب مطرح نشود امکان موفقیت زوجه به مراتب کمتر می باشد.
هر چند که در قانون با توجه به وجود حق طلاق برای مرد نیز موانعی از این جهت که موجب تضییع حقوق زن نشود در نظر گرفته شده است از جمله این که مرد باید در تشریفات قانونی از جمله مراجعه به دادگاه و مراجعه به داوری را انجام دهد.
قانونگذار در مواردی برای جلوگیری از سوء استفاده مرد از این حق شرایطی را برای زن در نظر گرفته که در صورت وجود آن شرایط زن بتواند از طرق قانونی خود را از شرایط نامطلوب و عسر و حرج زندگی برهاند.

در چه شرایطی زن میتواند طلاق بگیرد؟
سخت ترین راهکار داشتن حق طلاق از همسر می باشد.
اثبات یکی از شروط ۱۲ گانه عقد
اثبات یکی از موانع عسر و حرج
با این وصف این نکته حائز اهمیت این است که جهت استفاده از شروط ۱۲ گانه برای داشتن حق طلاق، امضا این شروط حین عقد بسیار ضروری می باشد

شرایط طلاق از طرف زن
شروط مندرج در عقدنامه که توسط زوجین امضا می شود و در صورت تحقق هر یک از این شروط و اثبات آن در دادگاه، زن وکیل در طلاق خواهد بود که به طور خلاصه بیان می گردد.
عدم پرداخت نفقه و سایر حقوق ظرف شش ماه و اثبات آن (اثبات این بند در صورتی که اجبار مرد ممکن نباشد.)
سوء رفتار و یا سوء معاشرت مرد به حدی که ادامه زندگی برای زوجه غیرقابل تحمل شود.
ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به حدی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعاً جایز نباشد.
اشتغال مرد به شغلی که به شأن و آبروی زن لطمه وارد کند و این موضوع مورد تایید دادگاه قرار بگیرد.
محکومیت قطعی مرد به مجازات مجموعاً ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عدم پرداخت آن منجر به بازداشت به ۵ سال حبس شود و حکم مجازات در در حال اجرا باشد.
اعتیاد مرد به حدی که به اساس زندگی لطمه بزند و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند.
ترک زندگی توسط مرد و یا شش ماه متوالی غیبت بدون دلیل موجه که در این صورت زن با مراجعه به دادگاه و اثبات آن میتواند حکم طلاق را بگیرد.
محکومیت قطعی در اثر انجام جرم سرقتو اجرای هرگونه مجازات حدی مثل تبعید حدی یا تعزیری مانند مجازات زندان در اثر نزاع و درگیری خیابانی که این امور مغایر با شأن زن باشد.
عقیم بودن یا سایر عوارض جسمی مرد که باعث می شود بعد از گذشت پنج سال از ازدواج زوجین بچه دار نشوند.
مفقودالاثر شدن مرد که بعد از شش ماه از مراجعه به دادگاه هنوز یافت نشده است.
ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر یا اینکه مرد دارای دو زن بوده ولی به تشخیص دادگاه نتواند عدالت را بین آنها رعایت کند.
مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟
اولین مرحله برای اقدام به طلاق از طرف زوجه مراجعه به وکیل دادگستری مجرب می باشد یا اینکه زن شخصاً اقدام نماید که با توجه به شرایط خاص و پیچیده بودن این موضوع توصیه می‌شود که طلاق از طریق وکیل دادگستری انجام گردد.
جهت ثبت دادخواست طلاق در ابتدا باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه شود، در این مرحله پس از ثبت دادخواست پرونده به دادگاه محل سکونت زن ارجاع می شود. شعبه دادگاه مربوطه پس از ارجاع پرونده با توجه به کثرت یا قلت پرونده ها جهت حضور زوجین روز معینی را به عنوان جلسه دادگاه مشخص و اعلام می کند و در جلسه دادگاه بعد از حضور طرفین و استماع دفاعیات زوجین مبادرت به صدور رای می نماید.
در واقع زوجه جهت اخذ حکم قطعی طلاق باید سه مرحله را طی نماید.
مرحله اول همان جلسه بدوی میباشد.
مرحله دوم در صورت اعتراض جلسه تجدیدنظر و در صورت اعتراض مجدد پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود.
و در نهایت مرحله سوم در صورت قطعی شدن رای در هر یک از مراحل زوجه میتواند دفترخانه مراجعه و خود را مطلقه نماید.

مدت زمان طلاق از طرف زن
به طور کلی با توجه به پیچیدگی طلاق از طرف زن و اثبات هر یک از شروط دوازده گانه یا عسر و‌ حرج زن و زمان بر بودن دادگاه امری تخصصی می باشد. به طور کلی در حالت عادی اگر زوج در حکم طلاق صادره در مرحله بدوی اعتراض نکند حدوداً ۴ الی ۶ ماه زمان نیاز است تا صیغه طلاق جاری شود و اگر مراحل قانونی تجدید نظر و دیوان عالی به وسیله اعتراض مرد انجام بگیرد تقریباً یک سال باید در نظر گرفته شود تا در صورت وجود شرایط قانونی زن موفق به اجرای صیغه طلاق شود.

مهریه در طلاق از طرف زن
با توجه به اینکه مهریه حق مالی است و مشروط نمی باشد و به محض وقوع عقد زن مالک مهر می شود فرقی نمی کند که درخواست طلاق از طرف کدام یک از زوجین باشد و زوج موظف است در هر حال مهریه را پرداخت نماید و حتی خیانت زن می‌تواند باعث شود مهریه زائل گردد.

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن چیست؟
نظر به اینکه حضانت فرزند حق و تکلیف والدین می باشد و قانون تعیین تکلیف شده است که بر طبق قانون حمایت خانواده فرزند پسر و دختر تا سن ۷ سالگی با مادر و بعد از آن دختر از ۷ تا ۹ سالگی و پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر میباشد فلذا درخواست طلاق از طرف زن تاثیری در حضانت فرزندان ندارد.
اما نکته مهم اینکه اگر قاضی مصلحت طفل را در این بداند که به طور کلی حضانت با مادر یا پدر باشد رعایت سن ملاک نخواهد بود و در شرایطی مثل ازدواج مادر یا اعتیاد پدر یا خشونت غیرمتعارف که مکرر باشد به طور کلی باعث سلب حضانت خواهد گردید.

مزایای وکیل در طلاق از طرف زن
۱) عدم نیاز به حضور زن در مراجعه به داوری
۲) اجرای صیغه طلاق بدون حضور زن و از طریق وکیل وی
۳)نحوه دریافت حقوق و مزایا که توسط وکیل معین می شود که در این صورت نیازی به حضور زن در دادگاه وجود نیست.

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن
اصل سند ازدواج
اصل شناسنامه
اصل کارت ملی
طلاق غیابی از طرف زن
طبق قانون در صورتی که زوجه به طور متوالی بدون عذر موجه شش سال غیبت داشته باشد زوجه میتواند درخواست ثبت طلاق و اثبات غیبت بدون عذر موجه همسر خود را در دادگاه ثابت و موفق به اخذ رأی غیابی شود. برخلاف تصور عمومی با اخذ طلاق غیابی هیچ یک از حقوق زن از جمله مهریه و اجرت المثل زن از بین نمی‌رود و دادگاه موظف به تعیین تکلیف راجع به حقوق مالی زن در رای طلاق می باشد. البته زوج میتواند بعد از آگاهی از رأی صادره در قالب واخواهی به حکم غیابی اعتراض کند که این امر می‌تواند تا قطعی شدن مجدد رأی یک سال زمان ببرد.

منبع:vakildadfar.com



source https://zanan.bashariyat.org/?p=41607

مسئولان زندان اوین از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان جلوگیری کردند

  ۲۷.شهریور.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، مسئولان زندان اوین روز ۲۷ شهریور از اعزام نرگس محمدی، فعال ح...