۱۳۹۹-۰۳-۱۰

تجمع شماری از فعالان حقوق زنان سنندج در اعتراض به قتل رومینا اشرفی

شماری از مردم سنندج در استان کردستان با تجمع در پارک جنگلی در این شهر به قتل رومینا اشرفی اعتراض کردند.تجمع شماری از مردم سنندج در روز جمعه نهم خرداد

آنان تصویر رومینا اشرفی را به دست گرفته و روی کاغذهایی نوشته بودند زن برابر با مرد است.

بر اساس گزارش‌ها علاوه بر تجمع امروز در سنندج، دیروز هشتم خرداد هم شماری از فعالان زن در این شهر در اعتراض به قتل “ناموسی” رومینا اشرفی جمع شدند و بیانیه‌ای خوانند.

در فیلمی که منتشر شده، یکی از معترضان به نمایندگی از سایرین خواستار محاکمه قاتل رومینا شده است. اعتراض اصلی این زنان به مفهوم “ناموس” است و می‌گویند “زن ناموس هیچ کس نیست.”

رومینا اشرفی، نوجوان ۱۳ ساله، به دست پدرش در خواب با داس به قتل رسید. پدر او روز قتل بازداشت شد. امروز هم اعلام شد پسری که رومینا با او فرار کرده بود، بازداشت شده است.

فعالان حقوق زنان در سنندج ضمن ابراز همدردی با مادر رومینا گفته‌اند او حق دارد که بخواهد قاتل به سزای اعمالش برسد و باید به گفته این زنان، به او کمک کرد.

مرد همراه رومینا اشرافی ‘بازداشت شد’
روایت دو خانواده از وقایع منتهی به قتل رومینا اشرفی
صفحه ویژه: چگونه به قربانیان آزار جنسی کمک کنیم
صدایی از مادر رومینا منتشر شده که در آن خواستار اعدام پدر رومینا اشرفی است.

تجمع شماری از فعالان حقوق زنان در پارک آیتی سنندج
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، پدر ولی دم محسوب می‌شود و به همین دلیل در بیشتر موارد “قتل ناموسی” که توسط پدر، برادر یا عموی زنان انجام می‌شود، برای قاتل تقاضای قصاص نمی‌شود.

قتل رومینا اشرفی واکنش گسترده‌ای را در پی داشته و باعث تاثر شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، از مرگ رومینا ابراز “تاسف شدید” کرده و خواستار پایان دادن به همه انواع خشونت علیه کودکان ایران از جمله دختران و پسران شده است.

ماجرا چه بود؟

طبق گزارش‌ها، رومینا با آقای خاوری که فردی بالغ و چند سال از او بزرگ‌تر بود از خانه فرار کرد اما پلیس پس از دریافت شکایت خانواده این دختر، پس از پنج روز او را به خانه باز‌گرداند.

دلیل فرار او از خانه، مخالفت خانواده او با چنین رابطه‌ای اعلام شد.

رومینا اشرفی در خواب کشته شد
بنا بر این گزارش‌ها، پدر رومینا در خواب به سراغ او رفت و ابتدا سعی کرد او را خفه کند، اما در نهایت با داس گردن او را ‌برید و “سرش را از تنش جدا کرد.”

مادر رومینا با دیدن این صحنه همسایه‌ها را خبر کرد و پلیس با مطلع شدن از این حادثه، قاتل را دستگیر کرد.

مادر او در مصاحبه‌ای که سایت فراز در ایران منتشر کرده، خواهان قصاص شوهرش شده است.

هر سال در ایران، قتل‌هایی تحت عنوان “ناموسی” روی می‌دهد و خویشاوندان مرد، دست به قتل می‌زنند. آمار دقیقی در این باره وجود ندارد اما چنین قتل‌هایی در استان‌های مختلف در ایران روی می‌دهند.



source http://zanan.bashariyat.org/?p=38276

بازداشت مجدد زندانی سیاسی فاطمه ضیایی و انتقال به اوین

۴.اردیبهست.۱۴۰۳ صدای بازداشت شدگان زندانی سیاسی فاطمه ضیایی در حالی که برای اعلام حضور هفتگی به دادیاری مراجعه کرده بود، بازداشت شده است. ...