۱۳۹۶-۱۲-۰۵

درگیری پلیس و دراویش در تهران؛ تداوم اعتراضات علیرغم دهها کشته و زخمی

درست یک روز پس از انکه رهبر رژیم می‌گوید که باید از مردم به واسطه‌ی پس رفتن در عدالت، عذرخواهی کند، نیروهای وابسته به یک نهاد نظامی-امنیتی، دستور حمله به دراویش و محل سکونت رهبر معنوی آنها آقای نور علی تابنده را صادر می‌کند. گویا می‌خواهند با این اقدام خود، عملا اعلام کنند که عذرخواهی، دروغ است و هیچ ابایی در سوءاستفاده از قدرت ندارد! ممکن است رهبر رژیم و حامیان و پیروان در دستگاه‌های نظامی و امنیتی، مسئله‌ی عدالت را به امور معیشتی، محدود بدانند اما واضح است که عدالت و انصاف رکن هر ساختار سیاسی و اجتماعی است. امروز بی‌عدالتی قضایی،سیاسی و اجتماعی از بی‌عدالتی اقتصادی اشد است و بلکه ریشه‌ی همه‌ی مظالم و مفاسد است.
به گزارش هرانا  ، دراویش گنابادی و نعمت اللهی ۱۱ میلیون نفر هستند ، یعنی ۹ برابر کل نیروهای مسلح ایران . اول اسفند روز حساس و مهمی است. از طرفی دراويش از سراسر ايران برای حمايت از ياران خود به تهران مي‌روند و از طرف ديگر نظام مي‌كوشد با دراويش كه اكنون در حال تبديل شدن به الگوی مقاومت در برابر ظلم در ايران هستند، تسويه حساب كند. دراويش در آخرين شب بهمن ۹۶ با اتحاد خود، نيروهای امنيتی را به عقب رانده‌اند.
رفته رفته الگوی مبارزه و «دفاع مشروع دراويش» با حمايت مردم از آنان سراسری می‌شود.
دراویش در ایران با محدودیتهای شدیدی مواجه هستند آنها از تخریب مکانهای عبادتی که میتوان به حسینیه دراویش گنابادی در بروجرد و تخریب و با خاک یکسان کردن آن در آذر ۸۶ و یا هجوم نیروهای امنیتی به آنها در قم در ۲۴ بهمن ۸۴ دو ماه پس از صدور فرمان رسمی حمله به دراویش از سوی هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه اشاره کرد . در دیگر مورد میتوان به ضرب‌وشتم آنان در برابر دادستانی تهران در ۳۰ شهریور ۱۳۹۳؛ مطابق فتوای آیت‌الله خمینی که گفته بود مهاجمین به تجمعات مردم مرتد و محدورالدم هستند ،
در هفته‌های گذشته تجمعات مکرر مشكوک و غيرعادى نيروهاى امنيتى در حوالی منزل قطب دراویش گنابادى كه با هدف استقرار پست ایست بازرسی صورت می‌گرفت، باعث افزایش نگرانی و تجمع پيروان طريقت نعمت‌‌اللهی گنابادی در اين مكان شد.
در ادامه‌ی این جریان، درگيری نيروهای امنيتی و انتظامی با دراویش درحالی صورت گرفت كه پيروان اين سلسله‌ی عرفانی اعلام كرده بودند نورعلی‌تابنده مجذوبعلیشاه، خط قرمز آنهاست.
حال پس از گذشت دو هفته از این اتفاقات پروژه‌ی تسویه‌حساب با دراویش معترض در گلستان هفتم کلید خورده است.
قطب دراویش گنابادی هفته‌ی گذشته طی فرمانی طرفين را به آرامش و ترک محل فراخواندند اما علیرغم اعلام رسمی معاون امنيتی استاندار و رئیس پلیس پایتخت مبنی بر اینکه هيچ برنامه‌ای برای بازداشت دراویش گنابادی نداریم، با نقشه‌های امنيتی غيرقانونی، بازداشت دراویش کماکان ادامه دارد.
در همين راستا وقتی اميرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن برای اعلام شكايت مبنی بر سرقت خودروى شخصى‌اش با كلانتری تماس می‌گيرد؛ نيروهای انتظامی با بيان اينكه خودرو پيدا شده وی را به كلانتری ۱۰۶ منطقه نامجو تهران فراخوانده و طی فرايندی مشكوک و غيرعادی او را بازجويی می‌كنند.
اقدامی که وقتی با اعتراض این درویش مبنی بر اینکه من شاکی سرقت خودرو هستم اما شما از من در مورد مسائل درویشی بازجویی می‌کنید به ضرب و شتم و بدرفتاری با این درویش و بازداشت وی منجر می‌شود.
در این میان چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این كلانتری مراجعه كردند که این امر منجر به آزادی لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود.
طبق آخرین گزارش؛ نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است.
طی روزهای گذشته شماره پلاک خودرو‌های مستقر در گلستان هفتم‌ توسط نيروهای امنيتی برداشته شده و به مرور صاحبان خودرو‌ها به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات واقع در چهارراه ولیعصر، خیابان برادران مظفر احضار شده‌اند.
اتفاقات اخير گويای آن است كه ظاهراً اعلام اينكه هيچ درويشی بازداشت نخواهد شد، صحت نداشته و تشنج‌آفرينی و بازداشت غيرقانونی دراویش ادامه دارد.
تا لحظه تنظیم این خبر اسامی دراویش بازداشت شده به قرار ذیل میباشد : بهنام نظام آبادی ، سجاد رزمی ، محمد ثلاث (( به قتل رسید )) ، رسول هویدا ، آویشا جلال الدین ، مهدی مهدوی .
تعدادی دیگر نیز از روی تخت بیمارستان و علی غم مصدومیت بازداشت شده اند که اسامی آنها به قرار ذیل میباشد : سعید سلطان پور ، محمدی ، کیارش عباس زاده ، صلاح الدین مرادی .
همزمان عده ای دیگر از دراویش گنابادی ناپدید شده اند و اطلاعی از سرنوشت آنها در دسترس نیست .
«محمد ثلاث» یکی از دراویش معترض به رفتار نیروهای انتظامی با دراویش به‌ ویژه نعمت‌الله ریاحی درپی شدت ضربات وارد شده از سوی عوامل نیروی انتظامی جان خود را از دست داده است.
ایشان یکی از دراویش معترض مقابل کلانتری ۱۰۲ با ضرب و شتم شدید نیروهای امنیتی ابتدا زخمی و پس از دستگیری شدت ضربات ناشی از شکنجە بە کما رفتە و بە گفتە برخی از شاهدان جان خود را از دست دادە است.
ولی اکنون رسانە‌های دولتی می‌کوشند محمدثلاث را بعنوان رانندە اتوبوسی کە ماموران را زیر گرفت معرفی کنند. در جریان این درگیریها یک دستگاه اتوبوس اقدام به زیرگیری نیروهای امنیتی نمود که در این میان استوار دوم محمد علی بیرامی ، گروهبان امامی و یک سرباز وظیفه نیز کشته شدند .
این در حالی‌ست کە حادثە اتوبوس حدود یک ساعت بعد از شلیک بە محمد ثلاث و دستگیری او در نزدیکی گلستان هفتم و هشتم انجام شدە است.
در همین حال افرادی مثل عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت سید محمد خاتمی که در حال حاضر در کشور انگلستان زندگی میکند و با توجه به اسنادی که ویکی لیکس انتشار داد ایشان دریافت کننده رشوه از عربستان سعودی جهت سرکوب دراویش طریقت نعمت اللهی بوده است در تونیتی اقدام به ربط دادن حادثه زیر گرفتن ماموران امنیتی توسط اتوبوس به دراویش گنابادی نموده که البته نوع کار ازمنظر حقوق بشر قابل قبول نمیباشد و باید تحقیقات دقیق در این مورد صورت گیرد که آیا این کار توسط دراویش صورت گرفته یا خیر .
آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم که از آن با عنوان درگیری و قیام دراویش یاد میشود نتیجه و ثمره سوء مدیریت و برخورد دوگانه حکومت با پیروان سایر ادیان و نتیجه سرکوبهای آنها میباشد . چرا در فلسطین کسی که دیگران را زیر می‌گیرد می‌شود شهید، اما در ایران می‌شود تروریست؟ مگر جنایاتی که علی خامنه‌ای و سپاه در حق مردم می‌کنند اسراییل در حق فلسطینیان می‌کند؟
در همین حال گزارش رسیده که به نیروهای امنیتی در سرکوب شهروندان در گلستان هفتم اجازه تیراندازی مستقیم نیز داده شده است .

دست‌کم سه فعال رسانه‌ای در رابطه با اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی احضار شدند

۱۳.اردیبهشت.۱۴۰۳ صدای آمریکا قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دست‌کم سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران به دلیل اظهارنظر دربا...