۱۳۹۶-۰۳-۱۱

ستیز جمهوری اسلامی با بناهای تاریخی برای تقابل مذهبی با ادیان غیراسلامی

بناهای تاریخی مربوط به مسیحیان نیز نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از نقاط ایران از تخریب در امان نبوده و چه بسیار کلیساهای قدیمی که یا به واسطه بی‌توجهی تخریب شده و یا توسط سازمان‌های خاص نابود شدند.
به گزارش«محبت نیوز» در روزهای گذشته خبر تخریب احتمالی خانه ثابت پاسال یا “کاخ ورسای کوچک” در خیابان جردن تهران و تبدیل آن به مسجد، در بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی خبر بازتاب زیادی داشت. حتی وضعیت این ملک ارزشمند در هاله‌ای از ابهام قراردارد، اکنون بسیاری کارشناسان پرسشی را مطرح می‌کنند چرا دولت ظرف سال‌های گذشته این اثر را ثبت ملی نکرده که از تخریب یا معامله آن جلوگیری شود.
پیشنهاد تبدیل این بنا به مسجد را “مهدی چمران” رییس شورای شهر تهران مطرح کرد. او در پیشنهاد خود حتی عنوان کرد در کنار مسجد تعدادی از واحدهای ساخته شده تبدیل به مرکز فرهنگی و دینی و حتی تجاری شود که بتواند هزینه‌های خود را از این محل تامین کند.
با این حال وضعیت چمران در شورای شهر پس از افشای واگذاری املاک نجومی به مدیران خودی شورای شهر و شهرداری آنقدر متزلزل هست که پیشنهاد آتش هم با برخوردهای تند مواجه شود.
همزمان مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران تبدیل کاخ ثابت پاسال به مسجد را تکذیب کرده و مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی نیز از ثبت ملی این کاخ خبر داده است.
با این حال از ابتدای انقلاب تخریب بناهای تاریخی یا برای پاکسازی تاریخی و هویتی یا برای تقابل مذهبی با ادیان غیراسلامی و یا منافع اقتصادی امری مرسوم بوده است.
بناهای تاریخی مربوط به مسیحیان نیز نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از نقاط ایران از این تخریب در امان نبوده و چه بسیار کلیساهای قدیمی که یا به واسطه بی‌توجهی تخریب شده و یا توسط سازمان‌های خاص نابود شدند.
کلیسای قلعه سرسلماس، کلیسای هفتوان در توابع سلماس، کلیسا و قبرستان تاریخی مسیحیان در کرمان، کلیسای تاریخی انجیلی واقع در میدان «ده دی» در مشهد، کلیسای ادونتیست‎ها که یادگار معماری دوره مدرنیسم در دوره پهلوی دوم است تنها بخشی از بناهای مسیحی در ایران است که در سال‌های اخیر به عناوین مختلف یا تخریب شدند یا بخش‌هایی از آن در معرض تخریب و ریزش قرار دارد.
مسیحیت ستیزی در جمهوری اسلامی تا دشمنی با خشت و آجر نیز پیش رفته و علاوه بر سخت گیری‌ها و فشارهایی که بر اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسیحیان وارد می‌کند، حتی تحمل آثار باستانی مربوط به ادیان دیگر را نیز ندارد و به هر بهانه‌ای بدون توجه به ارزش فرهنگی و تاریخی این اماکن نسبت به تخریب آنها در نقاط مختلف کشور چراغ سبز نشان می‌دهد.
به تازگی وب سایت تحلیلی «وایر» در گزارشی به تخریب بناهای تاریخی در ایران از ابتدای انقلاب تاکنون پرداخته و با ذکر مواردی متعدد از آن نوشته بسیاری از سازه‌های داخل ایران که نماد و معماری غربی بود به دلیل بی‌توجهی و عدم حفاظت به تلی از خاک تبدیل شده است.
در این گزارش تاکید شده جمهوری اسلامی در بسیاری از موارد حتی با معماری غربی و غیراسلامی هم سر ستیز داشته است. معماری بسیاری از این سازه‌ها مدرن و مهندسان و طراحان آن اهل آمریکا یا ایتالیا بودند.
در مقابل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نظارت شدیدی به ساخت و سازها و معماری‌های غیراسلامی دارد و ضوابط زیادی را تعیین کرده که معماری‌ها در آن چارچوب انجام شود.
علی خامنه‌ای بارها در سخنرانی‌های خود تاکید کرده سبک زندگی غربی به خصوص سبک زندگی آمریکایی باید از جامعه به هر طریقی کنار زده شود.

نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی در بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه وی

  ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین حقوق بشر با شروع دور تازه سرکوب شهروندان مخالف حجاب اجباری، فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی و سیاسی نیز بی...