۱۳۹۵-۰۹-۱۱

بازداشت یک زوج زرتشتی ایرانی-آمریکایی از ۵ ماه پیش

رژیم جمهوری اسلامی ایران از با سابقه ترین کشورهای جهان است که شهروند های دیگرکشورها را بازداشت می کند دست به این عمل زشت و غیر انسانی میزند. جهت گرفتن امتیاز یا پول از آن کشورها، طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.هما هودفرکانادایی ایرانی تبار  به اتهام جاسوسی ، همکاری با دولت های خارجی و تبلیغ علیه حکومت ایران، در تهران دستگیر شده است. نازنین زاغری به شهروند ایرانی بریتانیایی استکه در فروردین ماه ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و به زندان منتقل شد. سیامک نمازی و رضا شاهینی شهروندان ایرانی آمریکایی از جمله افراد بازداشتی دو تابعیتی چند ماه گذشته هستند.

کاته وفاداری، یک شهروند زرشتی با انتشار نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران از دستگیری برادرش کارن وفاداری و همسر برادرش، آفرین نیساری در مرداد ماه ۱۳۹۵ خبر داده است.

خانم وفاداری در این نامه که روز جمعه ۱۲ آذر ماه در وبسایت کمپین بین المللی حقوق بشر منتشر کرد، نوشته است برادرش کارن وفادارای و همسر او از اویل مرداد ماه تا کنون در بازداشت هستند و بازداشت این دو تن با «پاپوش دوزی برای اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی» همراه بوده است.

وی همچنین از اقدام افراد «ناشناس» برای «اخاذی» از خانواده این دو زندانی در قبال آزادی آنها شکایت کرده است.

کارن وفاداری از اقلیت مذهبی زرتشی است و تابعیت دوگانه ایرانی، آمریکایی دارد و در تهران مدیر یک گالری هنری است.خانم وفاداری در نامه خود افزوده است که ماموران امنیتی پس از بازداشت برادرش به گالری وی رفته و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گالری را مهر و موم کرده‌اند.

با آخرین وضیعت کارن وفادارای و آفرین نیساری گفت: آقای وفاداری و همسرش از اویل مرداد ماه در بند دو الف زندان اوین که تحت کنترل سپاه پاسداران است در انفرادی نگه داشته می شدند، البته در حال حاضر در اتاق جمعی هستند.

اواسط مرداد ماه عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود که ضابطان قضایی خانه‌ای متعلق به دو ایران با تابعیت مضاعف را کشف کرده اند که در آن چهار هزار لیتر مشروب الکلی بوده است.خواهر کارن وفاداری در این نامه می‌گوید اظهارات دادستان تهران اشاره به کارن وفاداری و همسر او دارد البته وی تاکید کرد در آیین زرشتی در سوگواری نیز شراب می نوشد و این یک امر عادی است.خواهر کارن وفاداری در نامه خود خطاب به رهبر ایران نوشته است وضعیت جسمی این دو زندانی (به خصوص آفرین نیساری) مناسب نیست و خواستار آزادی آن‌ها شده است.کارن وفاداری، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش آموز مدرسه البرز بوده است. آفرین نیساری نیز فارغ التحصیل رشته معماری از ایران است. کارن وفاداری سه فرزند دارد که هر سه در آمریکا زندگی می کنند.آقای قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر بخش ایران در ارتباط به روند افزایش بازداشت و زندانی شدن شهروندان دو تابعیتی در ایران می گوید،در حالی پس از آزادی جیسون رضاییان شاهد افزایش این بازداشت ها هستیم که این بازداشت نوعی گروگان گیری از سوی حکومت است.

وی ادامه داد از نگاه ماموران اطلاعات ایران اینگونه افراد به عنوان مهره های گروگان استفاده می شود تا از این طریق بتوانند به نوعی امتیاز های مالی از کشور هایی که تابع آن هستند بگیرند.

دست‌کم سه فعال رسانه‌ای در رابطه با اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی احضار شدند

۱۳.اردیبهشت.۱۴۰۳ صدای آمریکا قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دست‌کم سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران به دلیل اظهارنظر دربا...