۱۳۹۵-۰۴-۱۴

بلاتکلیفی زانیار و لقمان مرادی در زندان رجایی شهر

زانیار و لقمان مرادی دو زندانی محبوس در زندان رجایی شهر با گذشت بیش از دو سال  از تعلیق و عدم برگزاری دادگاه کیفری همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بیش از دو سال از تعلیق و عدم برگزاری دادگاه کیفری  زانیار و لقمان مرادی می‌گذرد اما همچنان هیچ‌گونه اقدامی جهت برگزاری دادگاه برای این دو متهم صورت نگرفته است.

در حالی دادگاه کیفری برای دو متهم محکوم‌به اعدام برگزار خواهد شد که پیش‌تر دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضویت در “کومله” و دست داشتن در قتل پسر امام‌جمعه مریوان اعدام صادر کرده است.

وکلایی این دو زندانی اعلام کرده بودند برای صدور حکم محاربه احتیاج است ابتدا حکمی در رابطه با قتل در دادگاه کیفری صادر شود و پس از بررسی به دادگاه انقلاب ارجاع شود.

حسن پایدار وکیل این دو زندانی محکوم‌به اعدام پیش‌تر و در مصاحبه با روز آنلاین گفته بود که “اگر در این دادگاه صالح، (دادگاه کیفری) قتل اثبات نشود، به استناد رأی که دادگاه کیفری استان صادر می‌کند می‌توان نسبت به‌حکم دادگاه انقلاب درخواست اعاده دادرسی کرد.”

لازم به یادآوری است که این دو زندانی از حق ملاقات حضوری محروم بوده و به‌طوری‌که  زانیار مرادی در تمام طول مدت هفت سال حتی یک‌بار با خانواده خود ملاقات نکرده است.

زانیار مرادی و لقمان مرادی، از اهالی کُردستان در روز ۱۴ مردادماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این دو برادر در روز چهارشنبه یکم دی‌ماه همان سال، به اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی” و دست‌داشتن در قتل پسر امام‌جمعه‌ی مریوان در روز ۱۴ تیرماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی، به اعدام محکوم‌شده و این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تأیید شد.

بازداشت مجدد زندانی سیاسی فاطمه ضیایی و انتقال به اوین

۴.اردیبهست.۱۴۰۳ صدای بازداشت شدگان زندانی سیاسی فاطمه ضیایی در حالی که برای اعلام حضور هفتگی به دادیاری مراجعه کرده بود، بازداشت شده است. ...