۱۴۰۱-۰۴-۲۹

تعرض جنسی یک معلم در خراسان جنوبی به ۱۸ دختربچه ۸ تا ۱۱ ساله

اینترنشنال

طبق سند و اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، یک معلم مرد ۵۵ ساله در اسلامیه، واقع در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، به دست‌کم ۱۸ دختر دانش‌آموز هشت تا ۱۱ ساله تعرض جنسی کرده است.

بر اساس این اطلاعات، معلم مورد نظر به بهانه برگزاری کلاس‌های خصوصی در پارکینگ خانه‌اش برای دانش‌آموزان دختر، اقدام به تعرض جنسی به آنان کرده است.

نسخه‌ای از حکم دادگاه که به دست ایران اینترنشنال رسیده که نشان می‌دهد هفت نفر از این معلم شکایت کرده‌اند و او به «آزار و اذیت جنسی تماسی»، «بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار گرفتن طفل» و «در دسترس قرار دادن محتوای مستهجن و مبتذل برای اطفال و نوجوانان» متهم شده است.

در این حکم به تجاوز و تعرض جنسی به شکل مستقیم اشاره نشده است.

بر اساس حکم مذکور، این فرد برای اتهام «آزار و اذیت جنسی تماسی» به دو سال حبس تعزیری درجه شش و برای اتهام «بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار گرفتن طفل» به پنج سال حبس محکوم شده است.

او همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از اقامت در استان خراسان جنوبی محکوم است.

در این حکم آمده است: «اقدام وی موجبات نارضایتی شدید والدین دانش‌آموزان و ضربه روحی و روانی به دانش‌آموزان دختر را فراهم آورده است.»

والدین یکی از دختران خردسال که نخواست هویتش فاش شود در گفت‌وگو با هدیه کیمیایی، خبرنگار ایران اینترنشنال گفت این معلم در گذشته نیز سابقه تجاوز و تعرض به دانش‌آموزان را داشته و حتی اماکن و آموزش و پرورش نیز در جریان بوده‌اند اما نه تنها او را از کار برکنار و توبیخ نکرده‌اند که به او اجازه کار داده‌اند.

پدر این کودک تأکید کرد یکی از دانش‌آموزان داخل مدرسه، موضوع تجاوز و تعرض جنسی را با مدیر مدرسه در میان گذاشته و او از بقیه دانش‌آموزان درباره این موضوع سوال پرسیده که دست کم ۱۸ دختربچه موضوع تعرض را تأیید کرده‌اند.

او همچنین گفت: «بیشتر خانواده‌ها از اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه‌اند و حتی توانایی پرداخت هزینه وکیل یا پزشکی قانونی را هم نداشتند.»

یک منبع آگاه در شهرستان فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اینترنشنال گفت مدیر مدرسه وقتی از جریان تعرض به دختران دانش‌آموز باخبر می‌شود، به رئیس آموزش و پرورش شهرستان فردوس اطلاع می‌دهد اما این مقام مسئول از او می‌خواهد تا در برابر رسانه‌ای کردن موضوع آزار جنسی به دانش‌آموزان سکوت کند وگرنه او را برکنار می‌کند.

به گفته این منبع آگاه، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فردوس به مدیر مدرسه می‌گوید باید کاری کنند تا رضایت خانواده‌ها قبل از اینکه شکایت کنند، جلب شود. با این حال خانواده‌ها شکایت می‌کنند و این معلم بازداشت می‌شود اما بعد از یک هفته، او را با وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد می‌کنند.

مردم فردوس هم‌صدا با خانواده‌ دختربچه‌ها به آزادی این فرد اعتراض می‌کنند و او دوباره به زندان برگردانده می‌شود.

این منبع مطلع با بیان اینکه در حال حاضر این فرد در زندان است، گفت: «دغدغه خانواده‌ها این است که متجاوز دوباره آزاد شود و سراغ دختربچه‌هایشان بیاید.»

در چند سال گذشته دست‌کم دو پرونده تعرض جنسی به دانش‌آموزان در ایران خبرساز شده است. یک پرونده که به رسانه‌ها راه یافت درباره آزار و اذیت جنسی تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه معین در تهران بود. در پرونده دوم نیز خبر تعرض جنسی به تعدادی از دانش‌آموزان یک دبستان در اصفهان از سوی یک عضو انجمن اولیا و مربیان این مدرسه منتشر شد.

در هر دو مورد، وزارت آموزش و پرورش و مدیران ارشد و میانی آن وقوع «تجاوز» را به «آزار جنسی» و در مراحل بعدی به «رفتار خارج عرف» تقلیل دادند.

۱۸ روز از بازداشت مریم زلکی می‌گذرد؛ بلاتکلیفی و ادامه سرکوب معترضان

مریم زلکی، یکی از بازنشستگان معترض در اهواز، که در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در حین تجمعی در اعتراض به وضعیت معیشتی بازنشستگان بازداشت شد...