۱۴۰۰-۱۲-۰۶

بازداشت متهم به اسید پاشی در لاهیجان

خبرگزاری هرانا

یک مرد در لاهیجان که متهم به اسیدپاشی بر روی دو زن و یک کودک است، توسط پلیس بازداشت شد. اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، فرمانده انتظامی لاهیجان از دستگیری عامل اسیدپاشی بر روی سه نفر در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ حمید محمدی‌نسب در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: “در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، مبنی بر وقوع اسیدپاشی در یکی از خیابان‌های شهرستان لاهیجان بلافاصله ماموران انتظامی به محل حادثه اعزام شدند”.

وی افزود: “عامل این حادثه اسیدپاشی مرد ۳۰ ساله‌ای بود که به‌دلیل نزاع و اختلافات خانوادگی اقدام به پاشیدن اسید بر روی صورت دو زن ۳۰ و ۲۲ ساله و یک پسر بچه ۹ ساله کرده بود”.

فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان با اشاره به اینکه عامل این اسیدپاشی در کمتر از یک ساعت توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد، خاطرنشان کرد: “هر سه نفر مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان منتقل شدند”.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.
هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

اواخر اردیبهشت ماه ۹۸ پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

پس از اعمال اصلاحات در مواد این طرح نهایتا در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.

در آبان ماه ۹۸ این قانون پس از تایید در شورای نگهبان، جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.

FacebookTwitterاشتراک گذاری

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...