۱۴۰۰-۰۹-۰۹

مریم اکبری منفرد در سمنان – هیچ ارگانی پاسخگوی تبعید این زندانی سیاسی نیست

جوانه ها


زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد پس از حدود ۱۳سال حبس، هم اکنون در زندان سمنان در شرایط سختی در تبعید به سر می‌برد. هیچ کدام از ارگانهای قضاییه در خصوص تبعید این زندانی سیاسی پاسخگو نیستند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دوشنبه ۸ آ‌ذر ۱۴۰۰ به نقل از منابع مطلع؛ زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد که از ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹ بطور ناگهانی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد، پس از ۹ ماه همچنان تحت فشار و در شرایط غیرانسانی در تبعید بسر می برد، اما هیچ ارگانی پاسخگوی تبعید این زندانی سیاسی به زندان سمنان نیست.

یک منبع مطلع در اینباره گفت: «با وجود اینکه رئیس زندان سمنان در خصوص تبعید مریم اکبری منفرد استعلام و نامه نگاری کرده است، اما قوه قضاییه به این نامه ها پاسخ نداده و هیچ یک از ارگانهای قضایی دستور تبعید این زندانی سیاسی و علت تبعید را نمی پذیرند و پاسخگو نیستند».

به گفته همین منبع، مریم اکبری منفرد پس از ۱۳ سال حبس، به موجب قوانین دستگاه قضاییه باید آزاد شود. اما وی را بدون دلیل و بدون اعلام علت مشخص تبعید کردند.
یک منبع مطلع پیشتر نیز در خصوص شرایط تبعید این زندانی سیاسی گفته بود:

«تبعید مریم اکبری به زندان سمنان را هیچ مرجع قانونی نمی پذیرد. دادستانی و اجرای احکام دستور انتقال او را نمی پذیرند. امین وزیری که دادیار زندانیان سیاسی است نیز می گوید که انتقال او به دستور ما نبوده و مسئولیتی نمی پذیرد. اما رئیس زندان سمنان امیر اصغری اعلایی می گوید ما دستور گرفته ایم که مریم اکبری در این زندان باشد.»

مریم اکبری منفرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است. او پیش از این عمل کیسه صفرا انجام داده و صفرای وی را خارج کرده اند. وی قادر به استفاده از غذای زندان نیست و با وجود اینکه خانواده‌اش مخارج غذای او را تامین می‌کنند، اما به دلیل نبود الزامات و محل آشپزی وی قادر به درست کردن غذای مورد نیاز و رژیم غذایی که پزشک برای او تعیین کرده، نیست.

مریم اکبری منفرد در سمنان، با زندانیان جرائم عادی و خشن در یک محل نگهداری می‌شود و این برخلاف اصل تفکیک جرائم است.

همچنین پیشتر در خصوص وضعیت وخیم بهداشتی که مریم اکبری در آن بسر می برد گزارش شده است:

«علاوه بر این آزار و شکنجه ها، این زندان حداقل زیرساخت های بهداشتی و حتی آب برای استحمام ندارد و زنان زندانی باید بصورت ساعتی به حمام بروند. مدتی است که چاههای فاضلاب زندان ریزش کرده اما مسئولان زندان به جای تعمیرات و رسیدگی به این امر، سیفون های مجموعه بهداشتی را قطع کرده و استفاده زندانیان از حمام ها را ساعتی و نوبتی کرده اند. به این ترتیب نه تنها مشکلات بهداشتی و بیماری زندانیان بیشتر شده بلکه آنان تامین جانی ندارند. هر آن ممکن است که مجموعه بهداشتی ریزش کند.»

مریم اکبری منفرد که مادر دو فرزند است، هم اکنون ۱۳ سال بدون حتی یک روز مرخصی استعلاجی در زندان محبوس است.



source https://zanan.bashariyat.org/?p=47471

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...