۱۴۰۲-۰۶-۱۸

دویچه وله فارسی

Iran | Muslimische Frauen ohne Kopftuch in Teheran

وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران زنان فعالی را که اخیرا دستگیرشده‌اند به “برنامه‌ریزی برای اغتشاشات” و “حمایت مالی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا” متهم کرده‌اند. خبرها حاکی از ضرب و شتم شدید برخی از دستگیرشدگان است.

بعدازظهر چهارشنبه، ۱۵ شهریور وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اطلاعیه مشترکی صادر کردند و در آن مدعی شدند که اعضای یک “شبکه سازماندهی اغتشاشات” را دستگیر کرده‌اند.

بنا بر ادعای این دو نهاد امنیتی، دستگیرشدگان از وزارت خارجه آمریکا، موسسه خانه آزادی و موسسه خشونت پرهیزی برای دمکراسی حمایت مالی دریافت کرده‌اند.

“برگزاری دوره های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی” یکی دیگر از اتهامات افراد بازداشت‌شده عنوان شده است. این دو نهاد امنیتی همچنین مدعی شده‌اند که “این گروه” در تیرماه آخرین کارگاه آموزشی خود را برگزار کرده و قصد داشته‌اند در روزهای ۱۶ و ۲۳ شهریور نیز دو کارگاه مجازی دیگر برگزار کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «بر اساس اطلاعات به دست آمده، هدف از برگزاری این دوره ها ایجاد آمادگی و ارائه دستور کار برای آشوبگران داخلی برای احیای فضای تنش و اغتشاش بوده است.»

مقامات جمهوری اسلامی برگزاری کارگاه‌های آموزشی به خصوص برای زنان را موضوعی امنیتی دانسته و بارها فعالان حقوق زن را به دلیل برگزاری این کارگاه‌ها دستگیر کرده‌اند. از جمله می‌توان به دستگیری گسترده کنشگران مدنی زن پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره خشونت خانوادگی، کارگاه آموزشی شرایط ضمن عقد و کارگاه‌های آموزشی کمپین یک میلیون امضا اشاره کرد.

فشار بر دستگیرشدگان

اطلاعیه مشترک دو نهاد امنیتی جمهوری اسلامی پس از آن صادر شده که در روزهای اخیر با هجوم به منازل زنان فعال، اکثرا در استان گیلان، حداقل ۱۲ نفر دستگیر شدند.

از میان دستگیرشدگان دو تن از آنها؛ جلوه جواهری و فروغ سمیعی‌نیا تا کنون تنها یک بار با خانواه‌هایشان تماس داشته‌اند و خانواده‌های این دو نفر به شدت نگران وضعیت آنها هستند. این در حالی است که به بقیه گفته شده به زوی با وثیقه آزاد می‌شوند. این دو فعال زن همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برند.

به گزارش کمیته پی‌گیری وضعیت بازداشت‌شدگان، هومن طاهری یکی دیگر از فعالان حقوق زن که در زندان به‌سر می‌برد به‌شدت شکنجه شده و یک دندانش شکسته است. این کمیته نوشت، مطلع شده است که “کبودی‌های روی دنده‌های هومن به حدی شدید است که به سختی نفس می‌کشد و ممکن است دنده‌های او شکسته باشد. آثار کبودی و زخم روی گردن او مشهود است”.

این فعال مدنی در بند میثاق زندان لاکان رشت محبوس است و بنا بر اطلاعات کمیته پی‌گیری وضعیت بازداشت‌شدگان “بازپرس شعبه ۱۰ گیلان دستور داده تا زمانی که زخم‌های او به طور نسبی التیام نیابند اجازه ملاقات و تلفن ندارد”.

همچنین بر اساس اطلاعات این کمیته “سارا جهانی و زهرا و زهره دادرس به خاطر این که حاضر نشده‌اند رمز عبور تلفن‌های خود را تحویل مامورین امنیتی بدهند به شدت مورد ضرب‌و شتم‌قرار گرفته‌اند”

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...