۱۳۹۵-۰۷-۰۲

در حاشیه نشست های جانبی سازمان ملل بررسی شد: بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری و مربیان عرفان حلقه

همزمان با هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست های جانبی شورای حقوق بشر این سازمان نیز در شهر ژنو در حال برگزاری است. سازمان غیردولتی مدافع حقوق بشر “سودویند” از برگزار کنندگان این جلسات است که به گزارش موارد نقض حقوق بشر در ایران می پردازد.

در حاشیه سی و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور آغاز گردیده و تا ۹ مهر ادامه خواهد یافت، سازمان سودویند در روز جمعه ۲ مهر ۹۵ اقدام به برگزاری جلسه ای جانبی برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران نمود. در این جلسه، گزارشی از بازداشت غیرقانونی محمدعلی طاهری، با وجود اتمام دوره محکومیت ۵ ساله و دستگیری های خودسرانه و اجرای حکم زندان و شلاق برای شاگردان این اندیشمند ایرانی ارائه شد.

به گزارش سایت «نجات با حلقه»، سهیلا هادی پور، از اعضای انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: «طبق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها آزاد است. اجرای حکم شلاق و زندان برای پیمان میرزایی و دستگیری وحید پورطهماسب به دلیل شرکت در اجتماعات مسالمت آمیز در حمایت از معلمشان محمدعلی طاهری بوده است.»

این فعال حقوق بشر در خصوص وضعیت محمدعلی طاهری گزارش داد: «یکی از زندانیان عقیدتی محمدعلی طاهری است که بنیانگزار طب های مکمل “فرادرمانی و سایمنتولوژی” و مکتب عرفان حلقه می باشد. او به دلیل آموزش و باور عرفانی خود از اوایل سال ۱۳۹۰ دستگیر و در انفرادی در بند ۲ الف زندان اوین در حبس می باشد. طاهری به اتهام “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی” و درمان بیماران، به ۷۴ ضربه شلاق،۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۵ سال حبس محکوم شد.»

وی افزود: «بر خلاف اتهام نسبت داده شده به طاهری تاکنون افراد بسیاری از سراسر دنیا از طریق نامه و فیلم و مستندات به مقامات بین المللی شهادت داده اند که آموزه های صلح آمیزطاهری و طب های مکمل او سبب درمان و تحولشان شده است.»

هادی پور با بیان اینکه محمدعلی طاهری حین گذراندن دوران محکومیتش با اتهامات جدید و حکم اعدام روبرو شده است توضیح داد: « اکنون نزدیک به ۸ ماه از پایان محکومیت وی گذشته است اما همچنان در حبس و بلاتکلیفی به سر می برد. در طی این سال ها تنها از ۶ روز مرخصی در نوروز ۹۲ و همچنین یک مرخصی ۲ ساعته در تیرماه ۱۳۹۵ برای شرکت در مراسم عقد دختر ش برخوردار بوده است.»

وی تاکید کرد: «وکیل محمدعلی طاهری می گوید پرونده جدید طاهری از قضات مربوطه دریافت شده و در آن دیگر اتهاماتی مانند سب النبی، محاربه و فساد روی زمین و سایر اتهامات به چشم نمی خورد. بر این اساس و طبق قوانین قضایی ایران بازداشت طاهری پس از پایان دوران محکومیتش فراقانونی بوده و او بایستی فوری آزاد شود.»

این فعال حقوق بشر با انتقاد از روند ناعادلانه دادرسی ها در جمهوری اسلامی، دادگاه های فرمایشی و صدور حکم تحت نفوذ سازمان اطلاعات سپاه، خاطرنشان کرد: «بر اساس ماده ١٨ منشور حقوق بشر هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره مند شود. بنا بر این دستگیری، حبس و اعدام افراد بدلیل بهره مندی از حق خود ، نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی است. بسیاری از هموطنان ما به اتهام باورشان از مدتها پیش در شرایط دشوار زندان به سر می برند و از کم ترین حقوق انسانی برخوردارند. از جمله: یوسف عیوض زاده، لیلا سبز علی جماعت، فهیمه اعرفی، لیلا جعفری، عبدالاحد جلیل زاده (از مدرسان عرفان حلقه)، آیت الله کاظمینی بروجردی (روحانی طرفدار جدایی دین از سیاست) ، مریم (نسیم) نقاش زرگران و ابراهیم فیروزی (از نوکیشان مسیحی)، نسیم باقری، ژیلا شهریاری، مهوش شهریاری ثابت و فریبا کمال آبادی (از هموطنان بهایی).»

سهیلا هادی پور با جمله ای از محمدعلی طاهری سخنان خود را به پایان رساند: «سقوط هر یک از ما سقوط دیگری بوده و صعود هرکدام از ما بر صعود دیگران تاثیرگذار خواهد بود.»

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...