۱۴۰۲-۰۴-۲۷

تداوم زن‌کشی‌ها در ایران؛ نوشین در قائمیه، رقیه در جاوشیر

ایران وایر

بر اساس اطلاعاتی که ایران‌وایر دریافت کرده است یک نوجوان ۱۷ ساله به نام نوشین مرتضوی به دلیل اختلافات مالی میان پدر و عمویش توسط عمویش به قتل رسیده است.

براساس اطلاعاتی که «ایران‌وایر» دریافت کرده است، یک نوجوان ۱۷ ساله به نام «نوشین مرتضوی»، به‌دلیل اختلافات مالی میان پدر و عمویش، توسط عمویش به قتل رسیده است.

منبع آگاهی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده است می‌گوید او به‌دلیل «اختلاف خانوادگی» توسط عمویش خفه و کشته شده است.

هم‌زمان فعالان بلوچ از قتل زن جوان ۲۱ ساله‌ای به نام «رقیه بلوچ» خبر داده‌اند که در هفته اول تیر سال جاری، به‌شکل فجیع با انگیزه‌های ناموسی کشته شده است.

جزییات کشته شدن نوشین مرتضوی
«رادیو زمانه»، در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته است: «صبح شنبه۲۴تیر، نوشین به منزل عموی‌‌اش رفت و بعد از آن کسی از او اطلاع نداشت، گُم شد… برای همین خانواده‌اش اعلام مفقودی کردند. وقتی ماموران به خانه عموی نوشین رفته بودند، روی ماشین‌اش خون دیدند و همین باعث شد که دستگیرش کنند. بعدا به قتل هم اعتراف کرده است.»

این فرد آگاه در ادامه گفته که عموی نوشین با مادر او تماس گرفته و گفته است که نوشین برای گرفتن یک سری مدارک مرتبط با اموال موروثی و خانوادگی نزد او برود:‌«وقتی نوشین رفت، تا چند ساعت خبری از او نبود. خاله نوشین رفته بود به منزل عموی نوشین، ولی گفته بود نوشین اینجا نیست و خیلی راحت تعارف کرده بود بفرمایید چایی. از ۹ صبح تا ۱۱ شب کسی خبری از نوشین نداشت. پلیس وقتی بازداشتش کرد، اعتراف می‌کند که اول او را خفه کرده، بعد صورتش را له کرده تا شناسایی نشود.»

عموی این دختر نوجوان که ۴۱ ساله و عضو کادر ارتش است، اعتراف کرده بعد از ارتکاب به قتل، پیکر او را به یکی از روستاهای اطراف شهر قائمیه برده و دفن کرده است. پیکری که در حال حاضر برای دستیابی به جزییات بیشتر، در پزشکی قانونی است.

نوشین که دوستانش او را «نازنین» صدا می‌زدند، فرزند دوم خانواده است و یک برادر بزرگتر از خود دارد. این دختر نوجوان ۱۷ ساله به گفته منابع نزدیک به او، دوست داشت پزشک شود.

عمو نوشین در اعترافات خود گفته به‌دلیل اختلافات مالی با برادرش تصمیم گرفته برای عذاب بیشتر دادن به او، فرزندش را به قتل برساند:«اگر خودش را می‌کشتم آنقدر عذاب نمی‌کشید که دخترش را بکشم.»

فعالان حقوق زنان هر قتلی که قربانی آن زنان باشند و به‌دلیل اعمال قدرت مردان یا اختلافات میان مردان رخ بدهد را، در دسته خشونت‌های مبتنی بر جنسیت «زن‌کشی» قرار می‌‌دهند.

قائمیه یا چنارشاهیجان، شهری باستانی در باختر استان فارس و مرکز شهرستان کوه‌چنار است.

رقیه بلوچ را چه کسی کشت؟
به نوشته فعالان بلوچ که در اینستاگرام با نام «بلوچ زالبولانی زرمبش» فعالیت می‌کنند، «رقیه بلوچ» زن جوان ۲۱ ساله، علی‌رغم مخالفت خانواده‌اش با مردی به نام «محمد بلوچ» ازدواج می‌کند.

رقیه قربانی کودک همسری بوده و پیش از ازدواج با محمد، به همسری پسرعمویش درآمده بود.

هفته اول تیر، رقیه در حالی‌که باردار بوده، در روستای جکان- روستای محل سکونتش- توسط مردان خانواده از جمله پدر برادران، عمو و همسر سابقش مورد ضرب‌و‌شتم و خشونت قرار می‌گیرد.

آن‌ها رقیه را به‌دلیل «انتخاب همسر دوم»، مایه ننگ و آبروریزی خانواده می‌دانستند و گفته شده به‌دنبال فرصتی بوده‌اند تا او را به قتل برسانند.

مردان خانواده رقیه با محمد، همسر او درگیر شده و او را نیز زخمی کرده‌اند، ولی محمد موفق شده از دست آن‌ها بگریزد. پس از آن، خانواده رقیه او را از روستای جکان به جاوشیر محل زندگی خانواده خودش منتقل کردند.

جاوشیر، روستایی در دهستان تنگ سرحه بخش پیپ شهرستان لاشار در استان سیستان‌و‌بلوچستان است.

رقیه بلوچ با شلیک گلوله از اسلحه‌ای که متعلق به پدرش بوده، در‌حالی‌که بچه‌ای در شکم داشت، به قتل رسیده است.

در هفته‌های گذشته مجددا زن‌کُشی در ایران به‌دلایل مختلفی افزایش یافته است.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...