۱۴۰۲-۰۳-۰۵

گزارش عاتکه رجبی از برخوردهای خشونت‌آمیز بازجویان

IRANWIRE

عاتکه رجبی معلم بازداشت شده در جریان تجمع سراسری ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ معلمان د مشهد بعد از آزادی از زندان با انتشار گزارشی مفصل در حساب کاربری توییترش از برخوردهای خشونت‌بار بازجویان و نیروهای پلیس با خود در دوران بازداشت خبر داد.

«عاتکه رجبی»، معلم بازداشت شده در جریان تجمع سراسری ۱۹اردیبهشت۱۴۰۲ معلمان در مشهد، بعد از آزادی از زندان، با انتشار گزارشی مفصل در حساب کاربری توییترش، از برخوردهای خشونت‌بار بازجویان و نیروهای پلیس با خود در دوران بازداشت خبر داد.

او در این گزارش هفت صفحه‌ای از توهین‌های بازجویان به ظاهر خود آغاز کرده و نوشته است: «بازجو مرا دهان گشاد خطاب کرد. به من گفت تو گمراه شده‌ای و مدعی بود که او در طرف درست و حقیقت ایستاده است. رو به او گفتم این گمراه را بیش ازین در تاریکی نگه ندارید، چشمبند از چشمانم بردارید تا حق و حقیقتی که شما هستید را با چشمانم ببینم.»

این معلم که از نخستین فعالان صنفی همراه با جنبش «زن، زندگی، آزادی» است، در ادامه گزارش خود نوشته است که در هنگام بازداشت توسط پلیس امنیت، مورد «ضرب‌وشتم» قرار گرفته، به‌طوری که «تا چند روز پس از آزادی، آثار کبودی و زخم» بر بدنش باقی مانده بود و «پهلوی راستش، به‌شدت درد می‌کرد.»

او اضافه کرده که پلیس که باید حافظ جان و مال مردم باشد، «خود» به «جان» او آسیب رساند و در پلیس امنیت، با او همچون «تبهکاری که سال‌ها تحت تعقیب بوده» برخورد شده است.

عاتکه رجبی که در اعتراض به اخراج یکی از همکارانش دست به اعتصاب زده و از حضور در کلاس درس امتناع کرده بود و به‌همین سبب نیز از آموزش‌و‌پرورش اخراج شده است، نوشته که بازجویان به او گفته‌اند چون اخراج شده، دیگر حق ندارد درباره معلم‌ها و دانش‌آموزان مطلبی بنویسد.

خانم رجبی در گزارشی از برخوردها با او در دوران بازداشت و پیش از آزادی با وثیقه بیش از یک‌ میلیارد تومانی، نوشته بازجویان به وی گفته بودند که دفعه دیگر «جور دیگری» با او برخورد خواهد شد، او را «دیوانه» خواهند خواند و «چهار ماه در تیمارستان» بستری خواهد شد.

او نوشته است که بازجویان در مقاطعی از بازجویی در اتاق را باز می‌گذاشتند تا صدای بازجویی از دیگران، از جمله خواهرش را بشنود و به او می‌گفتند خواهرت نیز «قاطی پرونده‌ات شده» و نمی‌دانی «در خانه‌تان چه خبر است.»

عاتکه رجبی در بخشی از این گزارش به نامه‌ای که «آرتین رحمانی»، یکی از نوجوانان جان‌باخته در اعتراضات خطاب به مادرش نوشته بود اشاره کرده و او را «آموزگار» خود خوانده و نوشته است:«می‌دانستم بازداشتم پدر و مادرم را شکسته و شکسته‌تر خواهد کرد، اما به یاد نامه آرتین رحمانی افتادم که نوشته بود شرمنده‌ام مادر در راهی قدم گذاشته‌ام که ممکن است ما را نبینی.»

او در بخش دیگری از این گزارش نوشته است که به اتهامات « تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و دعوت مردم به فشاد از طریق انتشار ویدیوهای بدون حجاب»، به دادسرا برده و مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.

خانم رجبی همچنین نوشته است که ماموران در دادسرای مشهد به سمت مادر او «اسلحه» گرفته‌اند و به آن‌ها اطلاعات دروغی درباره وضعیت سلامت فرزندشان داده‌اند که موجب آزار‌و‌اذیت آن‌ها شده است.

۱۸ روز از بازداشت مریم زلکی می‌گذرد؛ بلاتکلیفی و ادامه سرکوب معترضان

مریم زلکی، یکی از بازنشستگان معترض در اهواز، که در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در حین تجمعی در اعتراض به وضعیت معیشتی بازنشستگان بازداشت شد...