۱۴۰۰-۱۲-۰۵

هما دارابی استادی که در اعتراض به حجاب اجباری خود را آتش زد!

بالاترین

هما دارابی، متخصص پزشکی کودکان و روان‌پزشک ایرانی بود که از سال ۵۳ بعنوان استاد دانشگاه به تدریس پرداخت. او در زمان شاه از فعالان سیاسی مخالف شاه محسوب می‌شد.

وی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، به دلیل بدحجابی از دانشگاه اخراج و پس از آن مطب او نیز تعطیل شد.

هما دارابی در دوم اسفندماه سال ۱۳۷۲ در اعتراض به حجاب اجباری در میدان تجریش تهران اقدام به خودسوزی کرد، تا صدای اعتراضی باشد به ستمی که بر زنان ایران می‌رود. پزشکان تلاش بسیار کردند تا جان او را نجات دهند اما سودی نبخشید و بامداد سوم اسفندماه دیده از جهان فروبست.

او که برابری زن و مرد معتقد بود، در مورد زنان باورهای خاص داشت، باور داشت که زن برای آن به وجود آمده تا به عنوان موجودی انسانی سرنوشت بشری خویش را کامل سازد و توقف زنان برای او موضوعی بس دردناک بود. سرانجام به این نتیجه دست یافت که اگر زنان می‌خواهند زندگی‌شان دگرگون شود باید خود کاری کنند. نباید چشم به راه آینده بمانند، باید بی‌درنگ دست به کار شوند و وضع خود را زیر و رو سازند. و بر این باور بود تا رابطه‌های اجتماعی سامان نیابد، تا انسان در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد، تا حرمت نداشته باشد، تا حد و مرزش رعایت نگردد، تا احساس برابری و جایگاه انسانی نداشته باشد، از این همه تنگنا به در نخواهد شد.

پروین دارابی خواهر هما دارابی نیز فعال اجتماعی و نویسنده‌ی ایرانی- آمریکایی است که در مورد حقوق زنان فعالیت داشته است. پس از خودسوزی هما دارابی، در سال ۱۹۹۹ با همراهی رومین تامسون اقدام به نوشتن کتابی با نام «خشم علیه حجاب: زندگی و مرگ شجاعانه‌ی یک مخالف اسلام» نمود.

اقدام به خودسوزی هما دارابی، گواهی بود به ستم جمهوری اسلامی بر زنان. حکومتی که یک زن را به جایی رساند که فکر کرد زندگی دیگر ارزش زیستن ندارد. مسئول مرگ هما دارابی است نه خودش.قطعا حکومت زن ستیز و ضدزن جمهوری اسلامی مسئول قتل اوست. انقلاب زنانه اعلام میدارد که در مبارزه علیه جمهوری اسلامی خودسوزی راه حل نیست، چرا که آسیب رساندن به خود نه تنها کار بجایی نمیبرد بلکه موجب ناقص کردن یا از بین بردن خود به عنوان یک انسان می شود. شاید اگر آن زمان هم اینترنت و تلفن هوشمند همراه جزء لاینفک زندگی امروزمان و نیز مبارزه‌مان بود، صدای هما دارابی همچون ویدا موحد و دیگر دختران خیابان انقلاب زودتر و وسیعتر و جهانی تر، شنیده می‌شد و جمهوری اسلامی نمیتوانست بسادگی روی جنایتهایش سرپوش بگذارد.

حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراحان شد

۱۸.اردیبهشت.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال روزنامه اعتماد نوشت حراست دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهانه حجاب مانع ورود جراحان زن به کنگره جامعه جراح...