۱۴۰۳-۰۶-۲۹

مسئولان زندان اوین از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان جلوگیری کردند

 

۲۷.شهریور.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، مسئولان زندان اوین روز ۲۷ شهریور از اعزام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، به بیمارستان برای آنژیوگرافی و تعویض استنت قلب جلوگیری کردند.

یک منبع مطلع از وضعیت محمدی به ایران‌اینترنشنال گفت اعزام این فعال حقوق بشر زندانی به بیمارستان، با وجود وخامت وضعیت جسمانی، نامه‌نگاری پزشک متخصص با زندان و آماده بودن مجوز اعزام او، برای دومین هفته متوالی به بهانه نبودن مامور و پاسیار زندان برای اعزام لغو شده است. پیش از این در مرداد ماه، کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید و هشدار درباره وخامت وضعیت سلامت محمدی خواستار آزادی فوری و دسترسی کامل و مستقل او به خدمات درمانی شده بود. این بیانیه با بیان اینکه محمدی در بهمن ۱۴۰۰ با گرفتگی ۷۵ درصدی یکی از شریان‌های اصلی قلب، تحت آنژیوپلاستی فوری قرار گرفت و یک لوله توری یا استنت در آن شریان کار گذاشته شد، اعلام کرد: «نتایج آزمایشات پزشکی جدید نشان می‌دهند این استنت بنا به انسداد جدید نیاز به جایگزینی دارد و احتمالا دو رگ قلبی-عروقی دیگر نیز به مداخله مشابهی نیاز خواهند داشت.» ائتلاف آزادی نرگس روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد امسال آغاز به کار کرد و بنیاد نرگس، انجمن قلم (PEN) آمریکا، سازمان گزارش‌گران بدون مرز و سازمان فرانت‌لاین دیفندرز از جمله حامیان اصلی آن هستند.به نوشته این ائتلاف، محمدی در هشت ماه گذشته از درد شدید در ناحیه کمر و زانو رنج کشیده و بنا بر تشخیص تیم پزشکی متخصص و آزمایش‌های سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی، این مساله ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک ستون فقرات است. این بیانیه با تاکید بر اینکه مراتب درمان این عارضه نیاز به فیزیوتراپی و سایر درمان‌های منظم دارد، نوشت که در هشت ماه گذشته سه بار با مقامات زندان مکاتبه شده اما هر بار با انجام آن مخالفت شده است. این فعال حقوق بشر زندانی در بهمن ماه ۱۴۰۲ هم تحت آندوسکوپی قرار گرفت و نتایج آن حاکی از وجود زخم‌هایی در معده و مری او بود. او هم‌اکنون برای درمان این عارضه‌ها دارو مصرف می‌کند. محمدی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ شد. او در سال‌های گذشته بارها با عناوین اتهامی مختلف به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش بازداشت، محاکمه و حدود شش سال زندانی شد. این فعال حقوق بشر آخرین بار در آبان ۱۴۰۰ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در پرونده‌های مختلف مجموعا به ۱۳ سال و سه ماه زندان محکوم شد. ۱۵۴ ضربه شلاق، چهار ماه رفتگری و نظافت خیابان‌ها، دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند، دو فقره جزای نقدی، محرومیت‌های اجتماعی و سیاسی و تبعید، دیگر مجازات‌های تعیین شده برای او هستند. در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی و زیر پا گذاشتن حق دسترسی آنان به درمان مناسب از سوی مسئولان زندان‌ها در ایران منتشر شده است.

۱۴۰۳-۰۶-۲۸

تبریز؛ بازداشت اعظم آزموده، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی

۲۶.شهریور.۱۴۰۳هه‌نگاو

اعظم آزموده، شهروند زن بهایی ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ (١٦ سپتامبر ۲۰۲۴)، اعظم آزموده، شهروند بهایی ساکن تبریز در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته منابع آگاه، نیروهای امنیتی ضمن بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل الکترونیکی وی کرده‌اند. هه‌نگاو پیشتر در گزارشی خبر بازداشت دو شهروند بهایی دیگر به‌نامهای سینا اقدسی و ایرج نورسته را در تبریز اعلام کرده بود. همچنین نیروهای امنیتی به منزل دو شهروند دیگر به‌نامهای شیوا عیسی خانی و نسیم نعیمی نیز مراجعه کرده‌اند که بدلیل عدم حضور آنان در منزل اقدام به ترک محل کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند بهایی در دسترس نیست.

۱۴۰۳-۰۶-۲۷

تبریز؛ بازداشت اعظم آزموده، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی

۲۶.شهریور.۱۴۰۳هه‌نگاو

اعظم آزموده، شهروند زن بهایی ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ (١٦ سپتامبر ۲۰۲۴)، اعظم آزموده، شهروند بهایی ساکن تبریز در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته منابع آگاه، نیروهای امنیتی ضمن بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل الکترونیکی وی کرده‌اند. هه‌نگاو پیشتر در گزارشی خبر بازداشت دو شهروند بهایی دیگر به‌نامهای سینا اقدسی و ایرج نورسته را در تبریز اعلام کرده بود. همچنین نیروهای امنیتی به منزل دو شهروند دیگر به‌نامهای شیوا عیسی خانی و نسیم نعیمی نیز مراجعه کرده‌اند که بدلیل عدم حضور آنان در منزل اقدام به ترک محل کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند بهایی در دسترس نیست.

۱۴۰۳-۰۶-۲۶

با پایان ایام مرخصی؛ عاطفه رنگریز به زندان شاهرود بازگشت

۲۴ اسفند.۱۴۰۳ هرانا

روز جاری، عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، با پایان ایام مرخصی به زندان شاهرود بازگشت. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۴ شهریور، عاطفه رنگریز با پایان ایام مرخصی به زندان شاهرود بازگشت. خانم رنگریز در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، از زندان شاهرود به مرخصی درمانی اعزام شده بود. عاطفه رنگریز در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در دامغان بازداشت و نهایتاً در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه از زندان شاهرود آزاد شد. وی سپس توسط دادگاه انقلاب شاهرود از بابت اتهام همکاری و عضویت در گروه‌های مخالف نظام به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به هفت ماه و شانزده روز زندان محکوم شد. خانم رنگریز در تاریخ نهم تیرماه امسال، پس از برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در پرونده‌ای دیگر در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان بازداشت و به زندان شاهرود منتقل شد. عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.

۱۴۰۳-۰۶-۲۵

فشار بر فعالان صنفی معلمان کُردستان در آستانه سالگرد جنبش “ژن ژیان ئازادی”

۲۳.شهریور.۱۴۰۳هه‌نگاو

در آستانه دومین سالگرد جنبش “ژن، ژیان، ئازادی” چهارده فعال صنفی عضو انجمن صنفی معلمان کُردستان، شاخه سنندج، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران احضار شده‌اند. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، دادسرای عمومی و انقلاب و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سنندج، فاطمه زندکریمی، نسرین کریمی، صلاح حاجی‌میرزایی، فیصل نوری، ، مجید کریمی ، رضا طهماسبی، شهریار نادری، بهزاد قوامی، محمدرضا مرادی، آرام ابراهیمی، صادق کنعانی، رزگار حیدری، غیاث نعمتی و کوروش عزتی امینی ، چهارده فعال صنفی معلمان این شهر را احضار کردند. این فعالان بابت اتهاماتی شامل “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران، اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” احضار شده‌اند. طبق احضاریه ارسال‌شده برای این فعالان صنفی که نسخه‌ای از آن به دست هه‌نگاو رسیده است، آن‌ها باید ساعت ۹ صبح روز شنبه ٢٤ شهریورماه یعنی یک روز قبل ازدومین سال قتل حکومتی ژینا امینیدر مراجع قضایی و نهادهای امنیتی حاضر شوند. قابل ذکر است که، در ماه‌های ابتدایی جنبش “ژن، ژیان، ئازادی” شمار چشمگیری از معلمان در کُردستان به دلیل حمایت از اعتراضات مردم، بازداشت، احضار و با احکام قضایی مواجه شدند.

۱۴۰۳-۰۶-۲۴

دادگاه تجدیدنظر؛ پریدخت شجاعی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

۲۲.شهریور.۱۴۰۳هرانا

حکم دو سال و یک ماه حبس پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی ساکن کرمان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان عینا تایید شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه هفت دادگاه تجدیدنظر استان کرمان در تاریخ ۱۹ شهریور صادر و به این شهروند بهائی ابلاغ شده است، وی در خصوص اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به تحمل دو سال و یک ماه حبس محکوم شده است.یک منبع نزدیک به خانواده شجاعی باغینی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه، حکم بدوی این شهروند را عینا تایید کرده است. وی پرونده خود را در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد کرد. پریدخت شجاعی باغینی، شهروند بهائی ساکن کرمان در تیرماه سال گذشته در منزل یکی از شهروندان بهائی این شهر بازداشت و اوایل مرداد همان سال با قرار تامین آزاد شد. جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند در پرونده ای مشترک به چهار شهروند بهائی دیگر در شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد. نهایتا خانم شجاعی باغینی توسط شعبه مذکور از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به دو سال و یک ماه حبس محکوم شد. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مینا سلطانی، مادر یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد

۲۱.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

روز جاری، مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در بوکان بازداشت شد. میلاد محمدی، فرزند وی ضمن انتشار این خبر نوشت: “نیروهای امنیتی به منزل مادرم، دایه مینا، وحشیانه یورش برده اند مادرم تلفنش را جواب نمی دهد و هیچ اطلاعی از او در دست نیست.” تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی است که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در بوکان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

۱۴۰۳-۰۶-۲۳

دادسرای اصفهان ۱۰ زن بهائی را احضار کرد

‌۱۰ زن بهائی به دادسرای اصفهان احضار شدند – روزنه rowzane

دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان با ارسال ابلاغیه‌ای در روز ۱۹ شهریور ۱۰ زن بهائی ساکن اصفهان به نام‌های ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی را احضار کرد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادسرای اصفهان از این زنان خواسته است که دوم مهرماه سال جاری جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی در این دادسرا حاضر شوند. اتهام ذکرشده در این ابلاغیه چنین عنوان شده است: «انجام فعالیت آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید فرقه ضاله بهائیت بین مسلمانان و همکاری با گروه‌های متخاصم (بیت‌العدل) علیه نظام جمهوری اسلامی ایران». شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای اصفهان ۱۴ مردادماه کیفرخواست پرونده این شهروندان را صادر کرده بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این ۱۰ زن بهائی را یکم آبان ۱۴۰۲ بازداشت کردند. آن‌ها دو ماه در تاریخ‌های متفاوت با سپردن وثیقه از زندان دولت‌آباد اصفهان آزاد شدند. ایجاد محرومیت‌ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند در ایران عضو جامعه بهائیان هستند، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب بهائیان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و بهائیان را از بسیاری از حقوق اجتماعی‌شان محروم‌ کرده است. دهه‌هاست که حقوق بهائیان به شکل‌های مختلفی نقض شده و در موارد زیادی مورد بازجویی، پرونده‌سازی و بازداشت قرار می‌گیرند. بسیاری از شهروندان بهائی به‌دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مذهبی بازداشت می‌شوند. جمهوری اسلامی همچنین اموال و دارایی‌های این شهروندان را مصادره می‌کند و با تخریب قبرها، اجازه دفن آن‌ها را در آرامستان‌های عمومی نمی‌دهد.( رادیو زمانه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳)

تعطیل شدن تنها زایشگاه شهرستان ۱۰۰ هزار نفری کنارک

۲۱.شهریور.۱۴۰۳ حال‌وش

امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ ، تنها زایشگاه شهرستان ۱۰۰ هزار نفری کنارک از چهار روز گذشته تعطیل شده و هیچ گونه خدماتی به مادران باردار ارائه نمی شود.

به گفته منابع حال‌وش: «از ۴ روز پیش تنها زایشگاه شهرستان کنارک بخاطر تمام شدن طرح نیروهای طرحی و ناتوانی در جذب نیروی جدید تعطیل شده و تا به امروز چندان تلاشی چه از سوی نماینده مجلس، فرماندار شهرستان و دیگر مسئولین مربوطه جهت رفع این مشکل صورت نپذیرفته است.» منابع افزودند: «این در حالی است که شهرستان کنارک جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و مادران باردار برای زایمان باید به شهرستان چابهار مراجعه کنند که بُعد مسافت از روستای شهرستان تا مرکز شهرستان کنارک و سپس شهرستان چابهار خطر مرگ مادران و جنین را افزایش می‌دهد.»

 

احضار ۱۰ زن بهائی به دادسرای اصفهان؛ تداوم آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی

۱۱.سپتامبر.۲۰۲۴ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

در ادامه روند آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی در ایران، ۱۰ زن بهائی ساکن اصفهان به نام‌های ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان احضار شدند. این شهروندان بهائی در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۲ بازداشت و پس از دو ماه با تودیع وثیقه آزاد شده بودند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس ابلاغیه صادره در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳، این ۱۰ زن بهائی باید در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۳ جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی در دادسرا حاضر شوند. اتهام اصلی این افراد “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است که به طور مشخص به “انجام فعالیت آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید فرقه ضاله بهائیت” اشاره دارد. پیشتر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳، کیفرخواست پرونده این شهروندان توسط شعبه هجدهم بازپرسی دادسرای اصفهان صادر شده بود. این در حالی است که آزادی دین و اعتقاد یکی از حقوق اساسی هر فرد به شمار می‌رود و محدود کردن این آزادی به دلایل مذهبی نقض آشکار حقوق بشر است. یگانه آگاهی، یکی از این ۱۰ زن بهائی، پیش از این نیز سابقه بازداشت داشته است. این امر نشان می‌دهد که مقامات قضایی ایران به طور هدفمند و سیستماتیک علیه شهروندان بهائی اقدام می‌کنند و به حقوق اساسی آن‌ها احترام نمی‌گذارند. مذهب بهائی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و پیروان این دین به طور مداوم با تبعیض و آزار و اذیت روبرو هستند. بازداشت، محاکمه و زندانی کردن شهروندان بهائی به دلیل اعتقاداتشان نمونه‌ای بارز از نقض آزادی دین و باور است. سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها نسبت به وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ایران، به ویژه بهائیان، ابراز نگرانی کرده‌اند. این سازمان‌ها خواستار توقف آزار و اذیت شهروندان بهائی و احترام به حقوق اساسی آن‌ها هستند.

دادگاه تجدیدنظر؛ پریدخت شجاعی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

۲۲.شهریور.۱۴۰۳هرانا

حکم دو سال و یک ماه حبس پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی ساکن کرمان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان عینا تایید شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه هفت دادگاه تجدیدنظر استان کرمان در تاریخ ۱۹ شهریور صادر و به این شهروند بهائی ابلاغ شده است، وی در خصوص اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به تحمل دو سال و یک ماه حبس محکوم شده است.یک منبع نزدیک به خانواده شجاعی باغینی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه، حکم بدوی این شهروند را عینا تایید کرده است. وی پرونده خود را در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد کرد. پریدخت شجاعی باغینی، شهروند بهائی ساکن کرمان در تیرماه سال گذشته در منزل یکی از شهروندان بهائی این شهر بازداشت و اوایل مرداد همان سال با قرار تامین آزاد شد. جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند در پرونده ای مشترک به چهار شهروند بهائی دیگر در شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد. نهایتا خانم شجاعی باغینی توسط شعبه مذکور از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به دو سال و یک ماه حبس محکوم شد. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مینا سلطانی، مادر یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد

۲۱.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

روز جاری، مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در بوکان بازداشت شد. میلاد محمدی، فرزند وی ضمن انتشار این خبر نوشت: “نیروهای امنیتی به منزل مادرم، دایه مینا، وحشیانه یورش برده اند مادرم تلفنش را جواب نمی دهد و هیچ اطلاعی از او در دست نیست.” تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی است که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در بوکان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

۱۴۰۳-۰۶-۲۲

ارگان رسمی قوه قضائیه مرگ سارا دلدار بر اثر تشدید بیماری در زندان را تکذیب کرد

 

۲۱.شهریور.۱۴۰۳ رادیو فردا

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از مرگ سارا دلدار، زندانی سیاسی سابق اهل رشت، به‌دلیل «عفونت‌های ناشی از جراحات گلوله‌های ساچمه‌ای» و «تشدید مشکلات جدی کبدی و کلیوی در زندان»،

خبرگزاری رسمی قوهٔ قضائیه این گزارش‌ها را رد کرد.سارا دلدار به‌دلیل انتشار تصاویر خود بدون رعایت حجاب اجباری در فضای مجازی به «ترویج فساد و فحشا» و به‌دلیل انتشار یک توئیت دربارهٔ قاسم سلیمانی به «توهین به مقدسات» متهم و به بیش از یک سال و سه ماه حبس محکوم شده بود. با این حال پس از گذراندن بیش از شش ماه، با آزادی مشروط او موافقت شد، اما به‌تازگی خبر درگذشت او به رسانه‌ها راه یافت. خبرگزاری «میزان» در واکنش به این خبرها، در مطلبی که روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور منتشر کرد، نوشت که این فعال گیلانی، «هنگام ورود به زندان لاکان رشت هیچ‌گونه آسیب بدنی، جراحت و یا جای زخم‌های ساچمه روی بدن نداشته» و مدعی است که «این مهم در صورتجلسه رسمی ثبت و ضبط شده است.» این خبرگزاری اما مدارکی برای اثبات این امر ارائه نداده است. میزان همچنین گزارش‌ها دربارهٔ بیماری زمینه‌ای خانم دلدار را رد کرده و نوشته که «هنگام ورود به زندان لاکان رشت، وی به هیچ سابقه بیماری و یا مصرف دارویی اشاره نمی‌کند

۱۴۰۳-۰۶-۲۱

قوه قضاییه از «برخورد» با سحر دولتشاهی، به دلیل رقصیدن در یک سریال خبر داد

۱۰.سپتامبر.۲۰۲۴ ایران اینترنشنال

قوه قضاییه از «برخورد قضایی» با سحر دولتشاهی، بازیگر سینما به دلیل رقصیدن در یک سریال نمایش خانگی خبر داد. در همین حال، این قوه اعلام کرد که برخلاف اظهارات سخنگوی خانه سینما، برای ۳۰ سینماگر به‌دلیل حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی پرونده ساخته شده است.

قوه قضاییه روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، با انتشار اطلاعیه‌ای گفت اخیرا بخشی از یک سریال در فضای مجازی منتشر شده است که در آن سحر دولتشاهی، بازیگر «اعمالی خلاف موازین اسلامی» انجام می‌دهد. این اطلاعیه بدون اشاره به جزییات، افزود علاوه بر دولتشاهی، با نوید محمودی، تهیه‌کننده سریال و سکوی پخش آن هم «برخورد قضایی» شده است. قوه قضاییه درباره نوع این برخورد قضایی توضیحی نداد. صحنه مورد اشاره مربوط به بخشی از قسمت اخیر سریال نمایش خانگی «داریوش» به کارگردانی هادی حجازی‌فر است که از فیلم‌نت پخش می‌شود. در بخش کوتاهی از قسمت هفتم این سریال، سحر دولتشاهی و آتش تقی‌پور، دیگر بازیگر سریال حرکاتی شبیه به رقص ایرانی انجام می‌دهند. پس از انقلاب سال ۵۷ رقص زنان در انظار عمومی ممنوع شد. با این‌حال چند نمونه اندک از این رقص‌ها در آثار سینمایی وجود دارد. نمونه‌هایی از رقص‌های زنان در آثار سینمایی، مربوط به فاطمه معتمدآریا در فیلم گیلانه و باران کوثری در فیلم زیر پوست شهر هر دو به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد است. انتشار خبر برخورد قضایی با سحر دولتشاهی با اظهار نظر میزان، خبرگزاری قوه قضاییه درباره تعداد پرونده‌های باز هنرمندان در جریان خیزش انقلابی هم‌زمان شد. رسول صدرعامل، سخنگوی خانه سینما روز دوشنبه ۱۹ شهریور از باز بودن پرونده قضایی برای ۳۰۰ سینماگر به‌دلیل حمایتشان از اعتراضات سراسری خبر داد و اعلام کرد که امسال جشن خانه سینما به دلیل عدم فعالیت همین هنرمندان برگزار نمی‌شود. علیرضا حسینی، عضو هیات رییسه و نماینده کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما ساعتی بعد اعلام کرد که آمار ارائه از شده از سوی سخنگوی خانه سینما «اشتباه سهوی» و منظورش ۳۰ نفر بوده است. میزان هم روز سه‌شنبه سخنان صدرعاملی را تکذیب و اعلام کرد تعداد هنرمندانی با پرونده باز، کمتر از ۳۰ نفر است. این خبرگزاری افزود: «قوه قضاییه در رابطه با هنرمندانی که به دلایل مختلف برایشان پرونده قضایی ایجاد می‌شود با حفظ‌ شان و جایگاه اجتماعی آن‌ها برخورد داشته و ارفاقات قانونی برایشان قائل شده است.» در جریان خیزش انقلابی، برخی هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، لیلا نقد پری، سهیلا گلستانی، حمید پورآذری و نیک یوسفی بازداشت شدند که این دستگیری‌ها، واکنش‌های گسترده بین‌المللی به همراه داشت. به تازگی سازمان ابتکار آزادی هنری (AFI) و صداهای بدون مرز (VU) در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، گزارشی از مشارکت و نقش هنرمندان در خیزش زن، زندگی، آزادی منتشر کردند و به بررسی پرونده ۱۵ هنرمند پرداختند که در این مدت، از سوی جمهوری اسلامی تحت فشار و سرکوب قرار گرفتند. این دو سازمان یادآوری کردند که جمهوری اسلامی در دو سال گذشته، اقدام به دستگیری، متهم کردن و محاکمه هنرمندان به زیر مجموعه‌ای از اتهامات مبهم و گسترده مانند «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تشویق مردم به اعمال منافی عفت» کرده است. اواسط آذر سال ۱۴۰۱مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی اعلام کرده بود حدود ۴۰ نفر از هنرمندان کشور طی کم‌تر از سه ماه از آغاز خیزش انقلابی، در ارتباط با آن بازداشت شده‌اند. او همچنین از لیست ۱۵۰ نفره هنرمندانی خبر داده بود که در جریان اعتراضات «احضار، بازداشت، تفهیم اتهام و ممنوع‌الخروج» شدند یا محدودیت‌هایی به شکل‌های مختلف برایشان ایجاد شد. با گذشت حدود دو سال پس از شروع جنبش زن، زندگی، آزادی، بسیاری از هنرمندان ایرانی که از اعتراضات مردمی حمایت کردند، همچنان در معرض خطر پیگرد قرار دارند

۱۴۰۳-۰۶-۲۰

زندان وکیل آباد مشهد؛ عدم دسترسی فاطمه سپهری به خدمات درمانی مناسب

۱۸.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

 فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با مشکلات حاد جسمانی مواجه است، او علیرغم توصیه پزشکان و نیاز به مراقبت‌های پزشکی مستمر، از دسترسی به درمان مناسب محروم مانده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه سپهری، زندانی سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است. اصغر سپهری، برادر خانم سپهری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: آخرین معاینه قلبی فاطمه سپهری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده و پزشکان توصیه کرده بودند که او هر سه ماه تحت معاینه قلبی قرار گیرد. اما از آن زمان تاکنون، این زندانی نه تنها از معاینات لازم محروم بوده، بلکه با مشکلات جدی همچون ضربان نامنظم قلب، درد شدید در قفسه سینه و پشت روبرو است. به گفته آقای سپهری، در تاریخ ۳۰ تیرماه، متخصص ارتوپدی برای این زندانی ده جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده بود، اما تاکنون تنها دو جلسه از این درمان انجام شده است. همچنین پزشکان دلیل درد شدید در دست‌های فاطمه سپهری را ناشی از فشار عصبی و ضعف ماهیچه‌ها تشخیص داده‌اند. این زندانی سیاسی پس از عمل جراحی قلب در مهرماه سال گذشته، بارها درخواست مرخصی درمانی و مناسبتی کرده است، اما با مخالفت نهادهای امنیتی و قاضی ناظر زندان روبرو شده و از مرخصی محروم مانده است. خانم سپهری در خردادماه امسال در پرونده ای مشترک با برادرانش محمدحسین سپهری و حسین سپهری، به ۱۸ سال و شش ماه حبس محکوم شد. اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، علیه این افراد مطرح شده است که علاوه بر این، خانم سپهری با اتهام حمایت از دولت متخاصم (اسرائیل) نیز روبرو شد. وی که هم اکنون دوران محکومیت خود را از بابت پرونده پیشین در زندان وکیل آباد مشهد سپری میکند، در تاریخ ۲۴ مهرماه سال گذشته برای یک هفته به مرخصی درمانی اعزام شد، اما تنها سه روز بعد در تاریخ ۲۷ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در مشهد بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد. او پیشتر به اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ده سال حبس، “اجتماع و تبانی” به پنج سال حبس، “توهین به رهبری” به دو سال حبس و “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده بود. این احکام توسط دادگاه تجدیدنظر تأیید شد و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ده سال حبس برای او قابل اجراست. همچنین در بهمن ۱۴۰۱، دادگاه کیفری مشهد او را به اتهام “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. او در ۳۰ شهریور همان سال نیز توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد. خانم سپهری یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای است و به همین دلیل در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تجدیدنظر به سه سال و شش ماه کاهش یافت و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مدت پنج سال و به صورت مشروط تعلیق و از زندان آزاد شد.

۱۴۰۳-۰۶-۱۹

زندان وکیل آباد مشهد؛ عدم دسترسی فاطمه سپهری به خدمات درمانی مناسب

۱۸.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

 فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با مشکلات حاد جسمانی مواجه است، او علیرغم توصیه پزشکان و نیاز به مراقبت‌های پزشکی مستمر، از دسترسی به درمان مناسب محروم مانده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه سپهری، زندانی سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است. اصغر سپهری، برادر خانم سپهری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: آخرین معاینه قلبی فاطمه سپهری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده و پزشکان توصیه کرده بودند که او هر سه ماه تحت معاینه قلبی قرار گیرد. اما از آن زمان تاکنون، این زندانی نه تنها از معاینات لازم محروم بوده، بلکه با مشکلات جدی همچون ضربان نامنظم قلب، درد شدید در قفسه سینه و پشت روبرو است. به گفته آقای سپهری، در تاریخ ۳۰ تیرماه، متخصص ارتوپدی برای این زندانی ده جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده بود، اما تاکنون تنها دو جلسه از این درمان انجام شده است. همچنین پزشکان دلیل درد شدید در دست‌های فاطمه سپهری را ناشی از فشار عصبی و ضعف ماهیچه‌ها تشخیص داده‌اند. این زندانی سیاسی پس از عمل جراحی قلب در مهرماه سال گذشته، بارها درخواست مرخصی درمانی و مناسبتی کرده است، اما با مخالفت نهادهای امنیتی و قاضی ناظر زندان روبرو شده و از مرخصی محروم مانده است. خانم سپهری در خردادماه امسال در پرونده ای مشترک با برادرانش محمدحسین سپهری و حسین سپهری، به ۱۸ سال و شش ماه حبس محکوم شد. اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی، توهین به رهبر جمهوری اسلامی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، علیه این افراد مطرح شده است که علاوه بر این، خانم سپهری با اتهام حمایت از دولت متخاصم (اسرائیل) نیز روبرو شد. وی که هم اکنون دوران محکومیت خود را از بابت پرونده پیشین در زندان وکیل آباد مشهد سپری میکند، در تاریخ ۲۴ مهرماه سال گذشته برای یک هفته به مرخصی درمانی اعزام شد، اما تنها سه روز بعد در تاریخ ۲۷ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در مشهد بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد. او پیشتر به اتهام “همکاری با دول متخاصم” به ده سال حبس، “اجتماع و تبانی” به پنج سال حبس، “توهین به رهبری” به دو سال حبس و “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده بود. این احکام توسط دادگاه تجدیدنظر تأیید شد و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ده سال حبس برای او قابل اجراست. همچنین در بهمن ۱۴۰۱، دادگاه کیفری مشهد او را به اتهام “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. او در ۳۰ شهریور همان سال نیز توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شد. خانم سپهری یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای است و به همین دلیل در مرحله بدوی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تجدیدنظر به سه سال و شش ماه کاهش یافت و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مدت پنج سال و به صورت مشروط تعلیق و از زندان آزاد شد.

۱۴۰۳-۰۶-۱۸

محکومیت دو شهروند بهایی در رشت به حبس و مجازات‌های سنگین

۵.سپتامبر.۲۰۲۴ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

شیوا کاشانی‌نژاد و مژگان صمیمی، دو شهروند بهایی ساکن رشت، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی به اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغ امور مرتبط با آئین بهایی” محکوم شدند. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس حکم صادره، هر یک از این دو شهروند به تحمل دو سال و یک روز حبس تعزیری، پرداخت ۸۰ میلیون و ۱۰ هزار تومان جریمه نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت پنج سال و یک روز محکوم شده‌اند. این حکم در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ به وکلای متهمان ابلاغ شده است. شیوا کاشانی‌نژاد و مژگان صمیمی تیر ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و منازلشان مورد تفتیش قرار گرفته بود. مهدی راسخی، قاضی صادرکننده این حکم، پیشتر نیز انیسا سمیعیان، فرزند شیوا کاشانی‌نژاد، و وصال ممتازی، داماد وی را به اتهام باور به دیانت بهایی محکوم کرده بود. این احکام قضایی جدیدترین نمونه از نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی در ایران، به ویژه علیه جامعه بهاییان است.

۱۴۰۳-۰۶-۱۷

تمدید قرار بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی محبوس در زندان کچویی کرج

 قرار بازداشت ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی ساکن شهرستان فردیس، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. وی علیرغم گذشت ۴۰ روز از زمان دستگیری کماکان در زندان کچویی کرج در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تأیید این خبر به هرانا گفت: “روز گذشته قرار بازداشت خانم بهروزی به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و قرار وثیقه ای که برای آزادی وی صادر کرده بودند نیز از پرونده او حذف شده است.”
این منبع مطلع در خصوص وضعیت جسمانی او افزود: “ناهید بهروزی که به بیماری آسم مبتلاست در این مدت بیماری او وخیم‌تر شده و نیازمند رسیدگی پزشکی است. چندی پیش خانواده خانم بهروزی داروهای مورد نیاز او اعم از اسپری آسم را به زندان بردند اما مسئولین مربوطه از دریافت آن امتناع کردند. سپس یک اسپری آسم که تاریخ انقضای آن گذشته بود را از بهداری زندان به او تحویل دادند.”

ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی، مورخ ۸ مرداد ۱۴۰۳، توسط نیروهای اداره اطلاعات فردیس، در منزل شخصی خود، بازداشت شد.

این شهروند بهائی در تاریخ ۲۵ مردادماه، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان کچویی کرج منتقل شد.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

( هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۱۶ )

۱۴۰۳-۰۶-۱۶

بوکان؛ محکومیت هه‌تاو اکرمی به هشت ماه حبس تعزیری

۱۲.شهریور.۱۴۰۳ هه‌نگاو

هتاو اکرمی، شهروند کُرد اهل تکاب و از اعضای خانواده‌های دادخواه که ساکن بوکان می‌باشد، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به هشت ماه حبس تعزیری محکوم ‌شد. اداره اطلاعات ضمن مخالفت با رای صادره پرونده را به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده است. براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیرا هه‌تاو اکرمی، شهروند ۴۲ ساله ساکن بوکان، توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری این شهر بابت اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزیسیون حکومت” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم مذکور به جزای نقدی تبدیدل شده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده اکرمی، اداره اطلاعات بوکان ضمن مخالف با رای صادره توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری، پرونده وی را برای بازبینی به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده است. هتاو اکرمی، دخترعموی مهران اکرمی از جانباختگان جنبش “ژن ژیان ئازادی”، در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ و در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات ارومیه به منزل خانوادگی خود در روستای اینگیجه بوکان با توسل به خشونت بازداشت شده بود. این شهروند پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در تاریخ ۴ تیرماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه‌ی شش میلیارد تومانی از بازداشتگاه اطلاعات ارومیه آزاد شده بود.

۱۴۰۳-۰۶-۱۵

سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران؛ سعیده شفیعی برای بار سوم به زندان می‌رود

۱۴.شهریور.۱۴۰۳ایران وایر

سعیده شفیعی، نویسنده و روزنامه‌نگار، در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ برای اجرای حکم ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری به زندان اوین منتقل خواهد شد. این در حالی است که حکم وی پیشتر به دلیل بیماری، به تعویق افتاده بود. خانم شفیعی در حساب کاربری شبکه «ایکس» خود نوشت: «مرا روز جمعه ۱۶ام شهریور برای سومین‌‌بار به زندان می‌‌برند. او با اشاره به این که مجازات زندان «به دلیل بیماری» از ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۲ تعلیق شده بود، گفت درحالی‌که حال او بهتر نشده «تصمیم جدید پزشکی قانونی و مقامات قضایی بازگشتم به زندان است. این هم از تولدی دیگر در نیمه‌ی شهریور و آغاز ۴۲ سالگی‌.» شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری در شهریور ماه ۱۴۰۲، سعیده شفیعی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و با اتهام دوم «اجتماع و تبانی» به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود. این حکم شامل مجازات‌های تکمیلی از جمله دو سال منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور نیز می‌شود.  با وجود بیماری، سعیده شفیعی مجبور به تحمل حبس شده است. این در حالی است که وی پیشتر به دلیل بیماری از زندان آزاد شده بود. محکومیت سعیده شفیعی به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری، نمونه‌ای بارز از محدودیت‌های فزاینده بر آزادی بیان در ایران است. در روزهای گذشته سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات در ایران» خبر داد که هم‌زمان با آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم، محکومیت روزنامه‌نگاران «پنج برابر» شده است.

بوکان؛ محکومیت هه‌تاو اکرمی به هشت ماه حبس تعزیری

۱۲.شهریور.۱۴۰۳ هه‌نگاو

هتاو اکرمی، شهروند کُرد اهل تکاب و از اعضای خانواده‌های دادخواه که ساکن بوکان می‌باشد، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به هشت ماه حبس تعزیری محکوم ‌شد. اداره اطلاعات ضمن مخالفت با رای صادره پرونده را به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده است. براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیرا هه‌تاو اکرمی، شهروند ۴۲ ساله ساکن بوکان، توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری این شهر بابت اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزیسیون حکومت” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. حکم مذکور به جزای نقدی تبدیدل شده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده اکرمی، اداره اطلاعات بوکان ضمن مخالف با رای صادره توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری، پرونده وی را برای بازبینی به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده است. هتاو اکرمی، دخترعموی مهران اکرمی از جانباختگان جنبش “ژن ژیان ئازادی”، در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ و در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات ارومیه به منزل خانوادگی خود در روستای اینگیجه بوکان با توسل به خشونت بازداشت شده بود. این شهروند پس از تحمل ۲۵ روز بازداشت در تاریخ ۴ تیرماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه‌ی شش میلیارد تومانی از بازداشتگاه اطلاعات ارومیه آزاد شده بود.

۱۴۰۳-۰۶-۱۴

هتاو اکرمی، فعال مدنی کُرد، به حبس محکوم شد

۳.سپتانبر.۲۰۲۴ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

هتاو اکرمی، شهروند ۴۲ ساله ساکن بوکان و از اعضای خانواده‌های دادخواه، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بوکان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم صادره علیه خانم اکرمی در حالی صادر شده است که وی در تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳، در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات ارومیه به منزل خانوادگی خود در روستای اینگیجه بوکان بازداشت و پس از ۲۵ روز بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شده بود. لازم به ذکر است که هتاو اکرمی دخترعموی مهران اکرمی، یکی از جانباختگان جنبش “زن، زندگی، آزادی” می‌باشد. اداره اطلاعات بوکان با رای صادره از سوی دادگاه کیفری بوکان مخالفت کرده و پرونده را برای بازبینی به دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده است. این اقدام نشان می‌دهد که فشارها بر این فعال مدنی همچنان ادامه دارد. محکومیت هتاو اکرمی به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون، در حالی صورت می‌گیرد که وی تنها به دلیل دفاع از حقوق خانواده خود و شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز بازداشت شده است. این حکم نشان‌دهنده سرکوب شدید فعالان مدنی و خانواده‌های دادخواه در ایران است. همچنین، این اقدام می‌تواند به عنوان اقدامی برای ایجاد رعب و وحشت در میان جامعه مدنی کُرد تلقی شود.

۱۴۰۳-۰۶-۱۳

ناتوانی در تحمل حبس؛ با ارسال پرونده پزشکی راحله راحمی پور به کمیسیون پزشکی قانونی مخالفت شد

۱۲.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

راحله راحمی پور، فعال مدنی ۷۱ ساله، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و ناتوانی در تحمل حبس، دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. روز گذشته، با درخواست ارسال پرونده پزشکی این فعال مدنی به کمیسیون پزشکی قانونی مخالفت شد.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راحله راحمی پور، فعال مدنی دوران محکومیت خود را در زندان اوین بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال مدنی به هرانا گفت: “خانم راحمی پور ۷۱ ساله از بیماری های متعددی از جمله تومور مغزی رنج میبرد. وی که به دلیل کهولت سن با وضعیت جسمانی نامساعدی مواجه شده، توانایی تحمل حبس را ندارد. چندی پیش او درخواست کرده بود که پرونده پزشکی اش در این خصوص به کمیسیون پزشکی قانونی ارسال شود. اما روز گذشته به خانم راحمی پور اعلام کردند که دادستانی به دلیل حضور او در تحصن و همراهی با همبندیهایش، با ارسال پرونده وی به کمیسیون پزشکی مخالفت کرده است.” لازم به ذکر است در روزهای گذشته هرانا با انتشار گزارشی جامع از عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت خانم راحمی پور و دیگر زندانیان سیاسی بیمار محبوس در زندان های ایران پرداخته بود. خانم راحمی پور اوایل بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان منتقل و پس از دو روز و انجام آنژیوگرافی قلب به زندان بازگردانده شد. این فعال مدنی در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸ به همراه ژیلا کرم زاده مکوندی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. چندی بعد خانم راحمی پور موقتا از زندان آزاد شد. راحله راحمی پور به همراه دیگر متهم پرونده توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین تحت عناوین “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۷ خردادماه سال ۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. وی در نهایتا توسط دادگاه مذکور به شش سال حبس محکوم شد. خانم راحمی پور اواخر آبان ماه ۱۴۰۲، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد.

دانشگاه الزهرا؛ یک دانشجو به دلیل عدم رعایت حجاب موقتا از تحصیل محروم شد

۱۲.شهریور.۱۴۰۳ هرانا

محدثه سادات فاطمی، دانشجوی علوم‌ کامپیوتر دانشگاه الزهرا به دلایلی از جمله عدم رعایت حجاب اجباری با رای کمیته تجدیدنظر انضباطی این دانشگاه به محرومیت موقت از تحصیل محکوم شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محدثه سادات فاطمی به محرومیت از تحصیل محکوم شد. خانم فاطمی به دلایلی همچون عدم رعایت حجاب اجباری توسط کمیته تجدیدنظر و انضباطی دانشگاه الزهرا به سه ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده است. این دانشجو ضمن انتشار این خبر نوشت: این پرونده‌ در آبان سال ۱۴۰۲، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در محیطی خارج از دانشگاه باز شد که در چهارم بهمن ماه این حکم در کمیته تجدیدنظر انضباطی نیز تایید شد. همچنین در ۱۶ آذر ۱۴۰۲ و همزمان با روز دانشجو به دلیل انتشار مصاحبه‌ من از رسانه‌ های داخلی در جمعی از فعالین دانشجویی توسط کمیته‌ انضباطی دانشگاه، با پرونده دوم مواجه شدم.

۱۴۰۳-۰۶-۱۲

دیوان عدالت اداری، اعتراض به حکم اخراج صحرا رضایی را رد کرد

۹.شهریور.۱۴۰۳ ایران وایر

دیوان عدالت اداری ایران، اعتراض به حکم اخراج صحرا رضایی، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی را رد کرد. رضا شفاخواه، وکیل دادگستری، روز جمعه ۹ شهریور با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «متاسفانه اعتراض به حکم اخراج خانم صحرا رضایی دانشجوی ترم هفتم روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی که پیرو اعتراضات سال ۱۴۰۱ صادر شده بود، در دیوان عدالت اداری، مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد.» صحرا رضایی، دانشجوی افغانستانی دانشگاه علامه طباطبایی و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» است که پس از هفت ترم تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری از طرف دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد. این دانشچوی ۲۲ ساله در روز ۲۶ مهر ۱۴۰۱ در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی همراه با هشت نفر دیگر بازداشت شده بود و تا مدت‌ها اطلاعی از او در دست نبود. صحرا رضایی پس از حدود دو ماه در مصاحبه با شماری از رسانه‌ها تایید کرد که از زندان آزاد شده است. تایید اخراج صحرا رضایی از دانشگاه علامه طباطبایی در حالی صورت گرفته که روز گذشته مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران در اظهاراتی گفته بود از وزرای علوم و بهداشت خواسته است اساتید و دانشجویان اخراجی را به دانشگاه بازگردانند.

۱۴۰۳-۰۶-۱۱

شیما رامشک، ۱۴ ساله و قربانی کودک‌همسری، دست به خودکشی زد

میاندوآب؛ خودکشی شیما رامشک ۱۴ ساله و قربانی کودک‌همسری

بنا به گزارش خبرگزاری هه‌نگاو که عمدتاً اخبار کردستان را پوشش می‌دهد، شیما راشک، اهل بوکان، چهارشنبه ٧ شهریور به زندگی خود پایان داده است. دلیل خودکشی او «نارضایتی و فشار ناشی از ازدواج اجباری» اعلام شده است. شیما رامشک، کودک‌همسری ۱۴ ساله که اصالتاً اهل روستای «شیخلر» بوکان بوده، در منزل مشترک با همسرش، واقع در روستای «مرجان‌آباد» میاندوآب، دست به خودکشی زده و در دَم جان سپرده است. به گفته منابع هه‌نگاو، این قربانیِ کودک‌همسری خود را در منزل حلق‌آویز کرده و پس از ۴٨ ساعت، امروز جمعه ٩ شهریور جسد او از پزشکی قانونی به خانواده تحویل داده شده است. بنا به گزارش هه‌نگاو، «شیما در سن سیزده سالگی با فشارهای مستمر خانواده ناچار به پذیرش ازدواج با یک همسر تحمیلی بزرگسال به نام منصور جگن شده بود». براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، از زمستان ۱۴۰۰ تا آخر پاییز ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال به اجبار به ازدواج مردان درآمده‌اند. همزمان اما آمار ازدواج دختران در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۱، ۹۳۳ نفر در بازه سنی زیر ۱۵ سال و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال افزایش داشته است. این آمارها تنها موارد ثبت‌شده را در بر می‌گیرند، در حالی‌که بسیاری از موارد ازدواج کودکان ثبت نمی‌شوند. فعالان حقوق کودک بر این باورند که آمار واقعی کودک همسری «بسیار بیشتر از آمار رسمی» است. کودک همسری، اوج اعمال ستم جنسیتی به دختران، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه زنان نسل آینده است، اما قانون اساسی در جمهوری اسلامی آن را مجاز می‌داند. به‌گفته سازمان پزشکی قانونی سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است. با وجود بحران‌های چندگانه جمهوری اسلامی، پدیده اجتماعی «خودکشی» طی سال‌های اخیر نه فقط در میان کودکان و نوجوانان بلکه همچنین کاگران، پرستاران و دانشجویان نیز شدت گرفته است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰. در افغانستان هم با شماره ۱۱۹ تماس بگیرید.( ایران وایر ۹ شهریور ۱۴۰۳)

مسئولان زندان اوین از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان جلوگیری کردند

  ۲۷.شهریور.۱۴۰۳ ایران اینترنشنال بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، مسئولان زندان اوین روز ۲۷ شهریور از اعزام نرگس محمدی، فعال ح...